يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۲۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰
آخرین جزئیات حادثه خونین در مسجدالحرام
هنوز ده روزی تا شروع مناسک حج تمتع باقیمانده؛‌‌ همان حج واجبی که خیلی‌ها برای انجام فرایضش سال‌ها صبوری کرده‌اند، خون دل خورده‌اند، پس اندازه کرده‌اند، آرزو به دل نگه داشته‌اند و لحظه شماری می‌کنند تا با انجامش، به تحول درونی نزدیک شده و به امید خدا، بر ایمانشان افزون شود. ده روزی که با وقوع رویدادی خونین، برای همیشه در حافظه تاریخ ثبت شد...

مکه در خون!


۱- همه چیز از توفان شروع شد؛ از‌‌ همان توفان‌های تیره و تاری که چند وقتی است در کشور خودمان هم رخ می‌دهد به چشم بر هم زدنی همه چیز را تحت الشعاع قرار می‌دهد. حتی جان عزیز آدمیانی که اشرف مخلوقاتند ولی در مقابل حوادث قهریه طبیعت، هیچ قدرتی ندارند. توفانی که حوالی ساعت پنج عصر درگرفت و آسمان مکه مکرمه را تیره و تار کرد. درست زمانی که حجاج سنی کیش، از نماز عصر فارغ شده بودند و با شکسته شدن گرما، پیرامون خانه خدا پر بود از جمعیتی که موج می‌زدند و خبر نداشتند توفان برایشان چه خوابی دیده‌است.

مکه در خون!

۲- سقوط مرگبار جرثقیل زمانی رخ داد که باد و باران در هم آمیخته بود و حاجیان برای دور ماندن از تازیانه‌های آن، سعی می‌کردند زیر سقف رواق‌ها، صحن‌ها و هر گوشه و کناری که می‌توانستند، پناه بگیرند. شاید اگر این گونه نبود، زیر سقف این بخش مسجدالحرام در پشت مقام ابراهیم، چنین جمعیتی جمع نمی‌شد که افتادن جرثقیل و تخریب بخشی از سقف مسجد بر اثر سقوط بوم این غول فولادی، جان ۱۰۷ نفر را بگیرد و ۲۳۴ مصدوم بر جای بگذارد.

مکه در خون!

۳- زمان زیادی سپری شد تا خبر این رویداد تلخ به کشورمان برسد و خبر اولیه نیز بسیار ناقص و پر اشکال بود. سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت درباره این حادثه گفت: «در حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام که ساعتی پیش به دلیل توفان به وقوع پیوست، ۱۲ تن از زائران ایرانی مجروح شدند و چند تن از زائران کشورهای دیگر که بیشتر زائران هندی و پاکستانی بودند، کشته شدند؛ مجروحان ایرانی جز سه تن که دچار شکستگی دست و پا شدند، باقی به طور سطحی مجروح شده بودند که به بیمارستان نور ایرانی منتقل شدند.»

مکه در خون!

۴- با اینکه آمار و ارقام خیلی متفاوتی دربار جان باختگان و مجروحان این رویداد منتشر می‌شد، ولی تصاویری که از رویداد مسجدالحرام منتشر می‌شد، حکایت از وقوع فاجعه‌ای در مکه داشت که در جهان بی‌سابقه است. رویدادی که گویی شمار جان باختگان آن قرار نبود در عدد خاصی متوقف شود و اول ۵۲ تن اعلام شد، بعد به ۶۵ نفر رسید، در ادامه به عدد هفتاد و هشتاد افزایش یافت تا اکنون اعلام شود که ۱۰۷ نفر در این حادثه به دیار باقی شتافته‌اند و البته این عدد دقیق نیست!

مکه در خون!

۵- حادثه خونین مکه موجب شد که مسجدالحرام را به روی زائران ببندند و از ورود خبرنگاران و دوربین‌های رسانه‌ها ممانعت به عمل آورند تا بازار تحلیل‌ها داغ شود. شبکه تلویزیونی الجزیره، آمار بالای جان باختگان و مجروحان این حادثه را جدای سقوط جرثقیل، آوار شدن سقف مسعی نیز دانست و گفت: «یکی از عللی که باعث شده این حادثه قربانیان زیادی بگیرد، این است که امروز جمعه بود و بسیاری از عمره گذاران و همچنین نخستین کاروان‌های حجاج از کشورهای مختلف به مکه مکرمه وارد شده بودند.»


مکه در خون!

۶- آن گونه که تصاویر رسیده از مکه نشان می‌دهد، حادثه در اثر سقوط یکی از جرثقیل‌های متحرک روی داده است؛ جرثقیلی بزرگ که در تصویر پس زمینه این گزارش هم مشخص است و از نوع آن جرثقیل‌های برجی ثابت (tower crane) نیست که در کارگاه‌ها عمرانی به کار می‌برند بلکه بوم فولادی و سنگین آن، روی ماشینی متحرک که بی‌شباهت به تانک نیست، سوار شده که قابلیت‌های این جرثقیل را افزایش می‌دهد و البته ایمنی آن را منوط به رعایت شرایطی می‌کند که گویا مسئولان کارگاه بزرگ توسعه مسجد الحرام چندان در رعایت آن اهتمام نورزیده بودند.

مکه در خون!

۷- ساعت به حوالی نیمه شب به وقت کشورمان رسیده بود که خبر رسید در میان جان باختگان پر شمار این رویداد، نام یکی از هموطنانمان هم دیده می‌شود. احدی در این باره گفت: «متأسفانه یکی از زائران ایرانی به نام سیف‌الله اسدی، اهل همدان در این حادثه جان خود را از دست داد که به خانواده وی نیز اطلاع داده شد؛ هم‌اکنون مجروحین ایرانی به ۲۰ نفر رسیده‌اند که جراحات وارده به این زائران سطحی است و فقط ۴ نفر شکستگی دارند؛ هم‌اکنون وضعیت زائران ایرانی عادی است.»

مکه در خون!

۸- صبح امروز، دکتر علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اعلام آخرین وضعیت زائران ایرانی حادثه دیده در این حادثه، گفت: «وقتی صدای مهیب غرش ابر‌ها و بارش سنگین باران آغاز شد، مسئولان بیمارستان جمعیت هلال احمر در مکه احتمال وقوع حادثه را می‌دادند، بنابراین تمامی عوامل بیمارستان به حالت آماده باش درآمدند. طی تماس تلفنی توسط چند تن از کادر درمانی هلال احمر ایران از داخل حرم، مبنی بر سقوط بالابر و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان، بلافاصله نخستین گروه‌های امدادی همراه با پزشکان عرب زبان به حرم اعزام شد.»

مکه در خون!

۹- به گفته رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، در این حادثه تیم‌های امدادی هلال احمر ایران نخستین گروه امدادی حاضر در صحنه بودند و در‌‌ همان دقایق اولیه ۱۶ تن از مصدومان ایرانی به بیمارستان هلال احمر در مکه منتقل شدند. البته شمار مجروحان ایرانی بعد افزایش یافت و به عدد ۳۲ رسید که ظاهرا چند تن از ایشان دچار شکستگی دست و پا شده‌اند و هماهنگی‌هایی در جریان است تا به کشورمان باز گردند و ادامه مداوایشان در ایران صورت بپذیرد.

۱۰- شاید با اعلام اسامی مجروحان ایرانی حادثه دیروز، به نظر برسد که همه حواشی این رویداد خونین، به ویژه بخش‌های مرتبط با کشورمان، به پایان رسیده ولی این گونه نیست چراکه هنوز می‌توان نشانه‌های شوک ناشی از حادثه دیروز را همه جا دید؛ در پیام‌های صادر شده و نشده و موضع گیری‌های اتخاذ شده و نشده کشورهای مختلف به این رویداد که حکایت از فراگیرشدن شوک مکه دارد!



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: