دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۲۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵
محسن حاجی‌پور در آمریکا ناپدید شد
نتایج ضعیف کشتی همین را فقط کم داشت. پناهنده شدن یکی از اعضای تیم ملی در آمریکا. تیم ملی کشتی فرنگی ایران بعد از ده سال بدون طلا به کشور بازگشت و در این بازگشت یکی از اعضای خود را هم در خاک آمریکا جا گذاشته است. کشتی‌گیری که در تیم ذخیره‌ها حضور داشت و بعد از دریافت پاسپورتش ناپدید شده تا گمانه‌زنی‌ها در خصوص پناهندگی این کشتی‌گیر بالا بگیرد.

پناهنده در آمریکا

محسن حاجی‌پور دو ماه پیش در مسابقات انتخابی تیم ملی در مشهد نفر اول شد. آن هم در وزنی که چند سالی است نابغه کشتی جهان، یعنی حمید سوریان برای ایران به میدان می‌رود. اما عدم حضور سوریان در مسابقات انتخابی  این فرصت را به حاجی‌پور داد تا نفر اول وزن 59 کیلوگرم شود و با توجه به تاکید فدراسیون کشتی به اهمیت مسابقات انتخابی در تعیین ملی‌پوشان، حاجی‌پور خوشحال بود که نفر اول ایران در لاس‌وگاس است. اما همه چیز بر وفق مراد حاجی‌پور پیش نرفت و بزرگی نام حمید سوریان موجب شد تا او از دوبنده تیم ملی کنار بماند. او که به عنوان ذخیره سوریان به مسابقات جهانی آمریکا رفته بود بدون اینکه رنگ تشک مسابقات را ببند شاهد حذف ناباورانه حمید سوریان بود. اما این همه داستان حاجی‌پور در آمریکا نبود. او در شب آخر و پیش از بازگشت تیم ملی به ایران با دریافت پاسپورتش به یکباره ناپدید شد تا تیم ملی بدون او به ایران بازگردد.
تا کنون هیچ خبر رسمی در خصوص پناهندگی محسن حاجی‌پور منتشر نشده اما اینکه او اکنون کجاست و چه می‌کند هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. تنها اظهار نظر رسمی در این زمینه به رضا حسنی‌خو، مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان باز می‌گردد که پناهندگی محسن حاجی‌پور را کاملا تکذیب کرده و از بازگشت او و حسن بابک با تیم ملی کشتی آزاد خبر می‌دهد. حسنی‌خو در این زمینه گفت: هنوز کاروان کشتی آزاد به ایران برنگشته و حسن بابک و محسن حاجی‌پور با آنها به ایران برمی‌گردند. وی در پاسخ به این سوال که آیا حراست وزارت ورزش و جوانان وظیفه برگرداندن کادرفتی و بازیکنان کشتی را برعهده دارد یا نه گفت: این وظیفه هم برعهده وزارت ورزش و جوانان است و هم برعهده فدراسیون کشتی. البته هنوز کاروان تیم ملی کشتی آزاد  ایران به کشور بازنگشته است و بابک و حاجی پور به ایران برخواهند گشت. فدراسیون کشتی دلیل برنگشتن آنها را بهتر می‌داند و وقتی کاروان تیم ملی به ایران برگردد، آنها باید در این باره پاسخگو باشند. البته آنها قرار نیست پناهنده بشوند و مشکل خاصی وجود ندارد.
حرف‌های حسنی‌خو در حالی بیان می‌شود که اگر حاجی‌پور مشکلی برای بازگشت به ایران نداشت، دلیلی ندارد که با تیم ملی به کشور بازنگردد. تا کنون هیچ‌گاه مشاهده نشده بازیکن تیم ملی به صورت جداگانه به کشور بازگردد و غالبا تیم با همه اعضا به کشور باز می‌گردند مگر در مواردی که شخصیت‌هایی مثل رئیس فدراسیون یا سرمربی برای شرکت در کنفرانس‌ها یا همایش‌های جانبی مسابقات مجبور به ماندن باشند. ماند حسن بابک هم در آمریکا بر ابهامات این مسئله افزوده است. حسن بابک، مربی تیم ملی فرنگی ایران هم با این تیم به کشور برنگشت. بازنگشتن بابک در حالی است که  روز گذشته وزیر ورزش و جوانان تاکید کرده بود که نباید فردی از اعضای کاروان‌های اعزامی ایران در کشوری بماند.
محمود گودرزی روز گذشته در حاشیه نشست با روسای فدراسیون‌های ورزشی گفت: «اینکه ورزشکار یا مربی به خارج از کشور برود و دیرتر از موعد مقرر به ایران بازگردد، با توجه به فضایی که در ورزش وجود دارد، این موضوع می‌تواند آسیب بزند. پس مراقب باشید که اعضای تیم‌ها در زمان مقرر بازگردند و نمی‌خواهد به آنها این هدیه را بدهید که یکی دو روز اضافه‌تر بمانند. همچنین مراقب باشید که ورزشکاران‌تان گم نشوند.»
در خصوص ماند بابک در آمریکا هم گمانه‌زنی‌های فراوانی وجود دارد. فدراسیون کشتی مدعی شده که پیش از این از سفر 15 روزه حسن بابک در آمریکا خبر داشته و چنین اتفاقی عجیب نیست اما در مقابل عده‌ای دیگر ماندن بابک را به ماجرای ناپدید شدن محسن حاجی‌پور ارتباط می‌دهند. آن هم با توجه به سخنان صبح امروز حسنی‌خو عده‌ای معتقدند که او مامور شده تا کشتی‌گیر ناراضی ایرانی را پیدا کرده و او را راضی به بازگشت کند.
اما اگر خبر پناهندگی حاجی‌پور صحت داشته باشد فصل جدیدی در سریال از دست دادن ستاره‌های ورزشی کشورمان باز می‌شود. در دو سال اخیر با موج مهاجرت ستاره‌های ورزشی کشورمان در رشته‌های مختلف مواجه بودیم. معروف‌ترینش هم به کوچ کشتی‌گیران و پس از آن تکواندوکاران ایرانی به جمهوری آذربایجان است. همسایه شمالی ایران که در چند سال اخیر مقصد سفر بسیاری از ملی‌پوشان ما بوده است.
بهار امسال بود که خبرگزاری ایرنا از تغییر تابعیت ۵ تکواندوکار ایرانی و عضویت آن‌ها در تیم ملی آذربایجان خبر داد. اتفاقی که بزرگترین کوچ ورزشی چند وقت اخیر کشورمان به شمار می‌آمد. سینا بهرامی، میلاد بیگی، سهیلا سیاحی، پریسا کفایی و احمد محمدی تکواندوکارانی بودند که بهار امسال تهران را به مقصد باکو ترک کردند. آذربایجان در حالی به عنوان مقصد کوچ این ورزشکاران انتخاب شده بود که رضا مهماندوست، سرمربی سابق تیم ملی ایران این روزها روی نیکت تیم ملی این کشور نشسته است.
اما آذربایجان تنها مقصد ورزشکاران ایرانی نیست. پیش از این هم در سال ۲۰۱۲ راحله آسمانی تکواندوکار ایرانی و دارنده مدال نقره بازی‌های آسیایی گوانگجو، به عضویت تیم ملی تکواندوی بلژیک درآمده بود. دینا پوریونس و میثم رفیعی هم دیگر تکواندوکارانی بودند که به ترتیب به عضویت تیم های ملی هلند و فنلاند درآمدند. وحید سرلک، قهرمان سابق جودوی آسیا در سال ۲۰۱۰ در سفر برون‌مرزی از تیم ملی ایران جدا و به کشور آلمان پناهنده شد. او در آلمان در باشگاه جودوی یوت.ث. مونشن گلادباخ به فعالیتش ادامه داد و بعدها حتی سرمربی‌گری این تیم را هم به عهده گرفت.
کشتی‌گیران ایرانی اما در این زمینه از همه قدیمی‌ترند. اساسا موج تغییر تابعیت در ورزش ایران با رفتن چند کشتی‌گیر به جمهوری آذربایجان اغاز شد. سامان طهماسبی که با دوبنده تیم ملی ایران دو برنز جهانی کسب کرده بود کمی بعد و در پی اختلافاتی از تیم ملی ایران جدا شد و راهی جمهوری آذربایجان شد. او با دوبنده تیم ملی آذربایجان هم دو مدال نقره و یک برنز قهرمانی جهان کسب کرده است. طهماسبی که در المپیک پکن ملی‌پوش ایران بوده در المپیک لندن با دوبنده جمهوری آذربایجان روی تشک رفته و بارها سابقه رویارویی با ملی‌پوشان کشورمان را دارد. سامان طهماسبی معروف‌ترین ورزشکار ایرانی است که ایران را ترک کرده است. اما علاوه بر او مسعود هاشم‌زاده و صباح شریعتی هم ایران را به مقصد آذربایجان ترک کرده‌اند. همچنین سرمربیگری تیم ملی آذربایجان برعهده جمشید خیرآبادی است که شاگرد محمد بنا بوده و سال گذشته موفق شد در تهران با شکست روسیه در فینال آذربایجان را قهرمان جهان کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: