جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۳۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۱
شهرداری تهران پاسخ بدهد:
باغ پرندگان تهران/ عکس : علی علیزاده
باغ پرندگان یا دکان پرنده‌فروشی؟
مشاور سازمان محیط زیست با اظهار تاسف از حجم بالای تخلفات باغ پرندگان گفت: پرنده‌ها را از صیادانی که در یکی از مناطق شمالی فریدون‌کنار به نام ازباران جولان می‌دهند خریداری و هر بار حدود ۱۰۰ قطعه پرنده را در شرایطی نامناسب با یک وانت به باغ منتقل می‌کردند به طوری که هنگام ورود به باغ نیمی از آن‌ها تلف شده بودند.


اسماعیل کهرم در رابطه با علت ترک کمیته علمی باغ پرندگان تهران به خبرآنلاین گفت: ابتدا تصور می‌کردم برای نگهداری از پرندگان در باغ لویزان بناست اصول علمی در نظر گرفته شود و به همین دلیل با توجه به مدرک دکترای پرنده‌شناسی که دارم، دعوت شهرداری برای عضویت در کمیته علمی باغ پرندگان لویزان را پذیرفتم.


او گفت: بنا بود پیمانکار بهره‌برداری از باغ پرندگان، مجری تصمیمات این کمیته علمی باشد اما متاسفانه آغاز تخلفات به پشتوانه پخش سکه از رجحان منافع مالی بر علم حکایت می‌کرد.
او با اشاره به اینکه پرندگان صیدشده از شمال کشور به شدت وحشی هستند گفت: این پرنده‌ها که شامل گونه‌های مختلف از پرنده‌های شکاری گرفته تا انواع مرغابی و فلامینگو می‌شدند هنگام ورود به قفس، پرواز می‌کردند و با برخورد شدید به قفس، دچار آسیب جدید از قبیل شکستگی بال و نوک می‌شدند.


این پرنده‌شناس گفت: متقاضیان به راحتی می‌توانند پرنده‌های مورد علاقه خود را از این باغ خریداری کنند. به عنوان مثال با پرداخت بهایی اندک برای استخر منزلشان فلامینگو می‌خرند غافل از اینکه تنها یک فضله فلامینگو برای آلودگی جدی آب استخر کافی است.

باغ پرندگان یا دکان پرنده‌فروشی؟


کهرم گفت: حتی پرندگانی که مردم به باغ هدیه می‌کردند، به طور مخفیانه به عنوان مثال زیر کت کارمندان از باغ خارج می‌شد و در معرض فروش قرار می‌گرفت. پیشنهاد دادم تابلوی بزرگ‌ترین باغ پرندگان را به بزرگ‌ترین دکان پرنده‌فروشی جهان تغییر نام دهند.

باغ پرندگان یا دکان پرنده‌فروشی؟

او گفت: وجود چنین مرکزی که با غارت حیات وحش بومی کشور و فروش بلیت گران‌قیمت به کار خود ادامه می‌دهد شایسته پایتخت ایران نیست. در حدود ۱۸۰ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی در کشور وجود دارند که به لطف چند برابر کردن حقوق برخی کارکنان شهرداری سر از قفس‌های باغی در می‌آورند که رعایت نکات مربوط به بهداشت، تغذیه و آب پرندگان در آن به فراموشی سپرده شده و حرف ما به عنوان کمیته علمی خریداری نداشت. به همین دلیل باغ پرندگان لویزان را ترک کردم.

باغ پرندگان یا دکان پرنده‌فروشی؟

مشاور رئیس سازمان محیط زیست گفت: به شهرداری منطقه ۴ معترض شدیم و شهردار برای رسیدگی به این تخلفات با ما همراهی کرد اما فورا برکنار شد. شکایت به شورای شهر تهران هم بی‌نتیجه بود. از امروز که پرونده این تخلفات به رسانه‌ها کشیده شده من هم در این پرونده، یک مدعی خواهم بود و شخصا رسیدگی به این تخلفات را پیگیری خواهم کرد تا هرچه زودتر از این چپاول و غارت جلوگیری شود و تهران باغ پرندگانی داشته باشد شایسته ایران و ایرانی.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: