پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۳۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷
با گذشت چند روز از ارائه گزارش نهایی کمیسیون برجام، دعواهای اعضا همچنان ادامه دارد
از کمیسیون برجام، آن‌طور که پیش‌تر هم زمزمه‌اش بود، دو گزارش درآمد. یک گزارش به طور رسمی که در صحن مجلس هم خوانده شد و گزارش دیگری به صورت بیانیه غیررسمی از سوی پنج عضو این کمیسیون که در رسانه‌ها منتشر شد. گزارش اول تقریبا سرتاسر نکات منفی برجام را ردیف کرده بود و گزارش دوم نکات مثبت را. نشانه‌ها و گفته‌ها نشان از اختلاف شدید اعضای کمیسیون داشت که دعوای لفظی آن‌ها در جلسات به ویژه جلسه آخر را در پی داشته است. اما این دعوا‌ها با گذشت چند روز از ارائه گزارش همچنان از طریق رسانه‌ها ادامه دارد.

حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن یک گزارش

آن پنج نماینده چه می‌گویند؟

پس از ارائه گزارش کمیسیون در صحن علنی مجلس، پنج نماینده معترض کمیسیون بیانیه جداگانه‌ای منتشر کردند و با ذکر مقدمه‌ای، ۱۶۵ دستاورد ایران در برجام را ذکر کردند. این بیانیه به امضای علاء الدین بروجردی، غلامرضا تاجگردون، مسعود پزشکیان، عباسعلی منصوری آرانی و منصور حقیقت‌پور رسیده است. در مقدمه این بیانیه چند نکته ذکر شده است. اول اینکه شکله اعضای کمیسیون از ابتدا بیانگر ورود جریان یکسویه در شکل گیری، تنظیم گزارشات و مدعوین بوده است، دوم اینکه «بنا بر اصرار رئیس کمیسیون» به شکل پدیده جدیدی که دون شأن مجلس اسن، گزارش‌ها و نهایتا متن نهایی به اذعان رئیس کمیسیون «خارج از مجلس» تدوین شده است. سوم اینکه با اینکه برحسب مصوبه کمیسیون قرار بوده کمیسیون گزارش‌های کمیته‌های پنج گانه تخصصی را اعمال کند، گزارش نهایی تنظیم شده توسط ریاست کمیسیون خلاف جریان قبلی و براساس گفتمانی است که از ابتدا مخالف برجام بوده است. چهارم هم اینکه به دلیل سوگیری حاکم بر کمیسیون به تذکرات اعضا توجه نشده و این گزارش، به رأی اعضای حاضر در کمیسیون (با توجه به اینکه ۳ نفر از اعضا به دلیل اعتراض جلسه را ترک کرده بودند) گذاشته شده که در ‌‌نهایت با رأی ۶ نفر مثبت و ۴ نفر منفی به تصویب رسیده است.
نمایندگان معترض اما این نکات را از طریق رسانه‌ها هم بیان کردند. منصوری آرانی‌‌ همان روز قرائت گزارش در مجلس در صفحه اینستاگرامش همین نکات را عنوان کرد و در آخر متنش هم نوشت: «خداوند به تو پنام می‌برم و از تو مدد می‌طلبم». تاجگردون هم‌‌ همان روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با بیان این مطالب و مغرضانه خواندن گزارش گفت: «در جلسه کمیسیون هم گفتم که می‌دانم این گزارش قلم هیچ کدام از اعضای کمیسیون نیست بلکه قلم تیم جلیلی است که نوشته و ارائه شده است». تاجگردون دیروز هم درمورد این ادعای بذرپاش که گزارش از چهارشنبه به آن‌ها تحویل داده شده، در اینستاگرامش نوشت که بذرپاش در جلسه آخر کمیسیون قسم جلاله خورده است که متن گزارش را یه ربع قبلش دیده است.

می‌خواهند دیکتاتوری راه بیندازند
علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه برجام اما امروز در مصاحبه‌ای به برخی اظهارات پاسخ داده است. زاکانی این موضوع که تعدادی از اعضا اصرار داشتند که پیش نویس گزارش خارج از کمیسیون نوشته شده است، کاملا رد می‌کند و می‌گوید این گزارش‌ها از صفر تا صد آن، مصوبه جمع اعضای کمیسیون است. زاکانی در بخش دیگری به این موضوع می‌پردازد که وزارت خارجه با کمیسیون همکاری نکرده است. به گفته او کمییسیون تعداد ۶۵ سوال را به وزارت خارجه ارائه کرده است ولی این وزارتخانه به آن پاسخ نداده است: «آقای قشقاوی یک بار تماس گرفتند و به شوخی گفتند که تو خیلی موضوع را جدی گرفته‌ای و مساله برجام حل شده است. ولی من پاسخ دادم نه این گونه نیست و کار بسیار جدی است». وی همچنین درمورد این مسئله که این نمایندگان مطرح کرده بودند که متن گزارش در روز شنبه در اختیار اعضا قرار گرفته و پیش‌تر اعضا از آن خبر نداشته‌اند، تاکید کرد که کمیسیون متن گزارش را از چهارشنبه به اعضا ارائه کرده است. زاکانی در ادامه با بیان اینکه همه حرف‌های این افراد جواب‌های مستدل دارد، می‌گوید این نشان می‌دهد که این‌ها می‌خواهند در این مملکت دیکتاتوری راه بیندازند: «من گفتم اگر شما بخواهید این کار را بکنید من به همه مردم خواهم گفت شما چه می‌خواهید بکنید و نخواهم گذاشت حق شهدا و حضرت آقا ضایع شود». به گفته زاکانی این افراد می‌خواستند کمیسیون فقط حرف دولت را بپذیرد و هیچ بررسی دیگری انجام ندهد. زاکانی درمورد روز آخر جلسه کمیسیون نیز می‌گوید پس از اینکه متن گزارش را ارئه کرده‌اند، «اعتراض هماهنگ این سه چهار نفر به پیش نویس گزارش آغاز شد که این گزارش‌ها برای کمیته ما نیست و چنین و چنان است». زاکانی تاکید می‌کند که او به هر نقدی که آن‌ها می‌کرده‌اند پاسخ مستدل داده است که همین پاسخ‌های او باعث شده آن‌ها جلسه را ترک کنند.

از اول می‌گفتند برجام خیانت است و هرگز نخواستند آن را بررسی کنند
اما اظهارات زاکانی بی‌پاسخ نماند. پزشکیان امروز در مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه آن‌ها با توجه به رای گیری کمیسیون می‌گویند مخالفین گزارش، دموکراسی را رعایت نکرده‌اند، می‌گوید: «ما درباره گزارش در کمیسیون رای گیری کرده‌ایم، در حالی که در داده‌های علمی درمورد عدد و رقم رای گیری نمی‌شود، بلکه باید با عدد و رقم، واقعیت و اطلاعات را به جامعه منتقل کرد». پزشکیان تصریح کرده است که وقتی می‌خواهی یک واقعیت را با رای گیری به جامعه بگویی یعنی می‌خواهی سر جامعه کلاه بگذاری و واقعیت را کتمان کنی، پیدا کردن این مطلب که ما در اقتصاد چقدر ضرر کرده و در چه جاهایی چه هزینه‌هایی را به ما تحمیل کردند، رای گیری نمی‌خواهد بلکه باید به مردم گزارش دهیم که آن هم باید از طریق روش علمی باشد. او با بیان اینکه نظر یک تعداد از اعضای کمیسیون این بود که برجام خیانت به کشور است، گفت آن‌ها هرگز قصد این را نداشتند که بخواهند به صورت منطقی و عاقلانه برجام را بررسی کنند. پزشکیان همچنین درخصوص تنظیم نهایی گزارش گفته است که آن‌ها در این گزارش از مواردی که خوششان می‌آمده، استفاده کردند و مواردی که برخلاف نظرشان بوده است را حذف کردند.

انتظار ارائه پاسخ کتبی بعد از ۲۰ ساعت پاسخ شفاهی غیرمعمول بود
حسن قشقاوی معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه نیز این ادعای زاکانی را که وزارت خارجه به آن‌ها بی‌توجه بوده، رد کرد و گفت که آن‌ها نه تنها بی‌توجه نبوده‌اند، بلکه بسیار جدی به دعوت‌های آن‌ها پاسخ مثب داده‌اند و در جلسات کمیسیون شرکت کرده‌اند و جواب نمایندگان را در کمیسیون داده‌اند. وی در عین حال تاکید کرد که انتظار مجلس این است که وزارت خارجه بعد از ۲۰ ساعت جلسه حضوری، به سوالات نمایندگان مکتوب پاسخ دهد یا مشروح جلسه را مکتوب به به آن‌ها رائه کند، ولی این موضوع در هیچ یک از مجالس مرسوم نبوده است. قشقاوی تصریح کرد: «تفاوت موضوع مطرح شده در دو دیدگاه بود. وقتی آقای زاکانی نامه مکتوب برای پاسخ به سوالات نمایندگان در کمیسیون برجام را دادند طی تماسی به ایشان عنوان کردم که این جلساتی که برگزار کردیم چه بود؟ مگر جلسات پاسخ وزارت خارجه به کمیسیون برجام نبود؟ مگر در جلسات علنی و غیر علنی کمیسیون‌ها رسم بر این است که یک بار پاسخ شفاهی بدهند و بعد پاسخ مکتوب ارائه دهند؟». معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه همچنین گفت که در زمان ارائه نامه از سوی زاکانی، تیم وزارت خارجه در نیویورک حضور داشت و مشغول برگزاری جلسات و دیدارهای دوجانبه بود و قشقاوی به آن‌ها پاسخ داده است که از کجا می‌توانیم وقتی آن‌ها در جلسه هستند آن‌ها را پیدا کنیم و پاسخ سوالات شما را بدهیم. وی در ادامه می‌گوید: «آقای زاکانی گفتند بگویید تیم بازگردد و من به شوخی پاسخ دادم آنقدر جدی نگیرید. اما الان می‌گویم پاسخ رسمی ما این است که ما به سوالات کمیسیون به صورت شفاهی جواب دادیم. ضمن اینکه تیم مذاکره در نیویورک است و امکان‌پذیر نیست جواب سوالات داده شود».
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: