جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۳۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰
نامه‌های محمد قزوینی به محمدعلی فروغی و اقبال آشتیانی منتشر شد
کتاب «نامه‌های محمد قزوینی به محمدعلی فروغی و عباس اقبال آشتیانی» با مقدمه و موخره احمد مهدوی دامغانی و به کوشش زنده‌یاد ایرج افشار و نادر مطلبی کاشانی روانه بازار نشر شد. این کتاب شامل ۱۸ نامه از موحوم علامه محمد قزوینی به ذکاءالملک فروغی و عباس اقبال آشتیانی است که جز یک مورد، همگی برای نخستین بار چاپ و منتشر می‌شود، به انضمام نامه‌ای از ذکاءالملک فروغی به محمد قزوینی.
نادر مطلبی کاشانی درباره این کتاب نوشته است: نامه‌های مربوط به مرحوم عباس اقبال - که شامل ۹ نامه است - سال‌ها پیش توسط استاد ایرج افشار در اختیار من قرار گرفت تا در این مجموعه و در کنار دیگر نامه‌های تازه‌یاب مرحوم قزوینی منتشر شود که متاسفانه چاپ آن‌ها تاکنون به تعویق افتاد.
دکتر احمد مهدوی دامغانی هم در مقدمه‌ای که بر این کتاب نوشته، آورده است: «به راستی این نامه‌ها «غم‌نامه یا رنج‌نامه» است و هر خواننده رقیق‌القلب و نازکدل را که به علم و ادب دلبستگی داشته باشد، سخت متاثر می‌سازد. این بنده «نامه‌های قزوینی به فروغی» را «غم‌نامه» یا «رنج‌نامه» شمرده‌ام و من بنده یقین دارد که بسیاری از خوانندگان بااحساسِ فاضل در هنگام خواندن این نامه‌ها به همین حزن و اندوه و اسفی که این ناچیز به آن مبتلی شد، مبتلی خواهند گشت و چه بسا چون این حقیر اشکشان بر چهره‌شان بریزد که بخوانند و بدانند که علامه قزوینی با چه گرفتاری و خون جگری زندگی خود و زن و فرزندش را اداره می‌کرده است و در عین حال آن همه اثر نفیس و شریف ادبی و تاریخی از خود به یادگار گذاشته است.»
نامه‌های این کتاب که اغلب طرح مسائل شخصی و خصوصی مانند گرفتاری‌‌های مادی، سختی زندگی در اروپا بعد از جنگ جهانی اول، ازدواج، وضعیت کارهای علمی، تصحیح جهانگشای جوینی و اظهار نظر درباره برخی رجال است، در فاصله سال‌های ۱۹۱۹/۱۲۹۸ش تا ۱۹۳۷/ ۱۳۱۵ نوشته شده‌اند و گویای دوستی عمیق و صمیمی نویسنده با مخاطب نامه‌هاست.

این نامه‌‌ها به لحاظ شناخت حالات و روحیات مرحوم قزوینی و طرز کار او حائز اهمیت و توجه بسیار است، مطلبی کاشانی در مقدمه این کتاب نوشته است: محتوای برخی از نامه‌ها در حکم یک مقاله علمی دقیق است. قزوینی به وسواس علمی مشهور است و محتوای هر یک از نامه‌ها که هیچگاه برای انتشار نوشته نشده بود، این نکته را آشکارتر می‌‌سازد.
بخش جالب نوشتار دکتر دامغانی به تکدر خاطر مرحوم قزوینی و فروغی و شکراب شدن رابطه بین آن دو در پایان عمر اختصاص دارد. او در این نوشتار با اشاره به پایبندی عمیق این دو به دوستی دیرینه همدیگر، با استعانت از توضیح حضرت یوسف در قرآن که «شیطان میان من و برادرانم آشوبی افکند و فتنه‌ای برانگیخت» می نویسد: شیطان ملعون به بنای محبت قزوینی و فروغی آشوب افکند و آن را خلل‌پذیر کرد.
این کتاب در آستانه ۱۶ مهر (زادروز استاد ایرج افشار) منتشر شده است. اصل نامه‌‌های این کتاب که جزء اسناد فرزند محمدعلی فروغی بوده است، در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نگهداری می‌شود.

غم‌نامه‌هایی از رنج و دوستی

نامه‌های محمد قزوینی
(به محمدعلی فروغی و عباس اقبال آشتیانی)
با مقدمه احمد مهدوی دامغانی
به کوشش ایرج افشار/ نادر مطلبی کاشانی
انتشارات طهوری
شمارگان: هزار و صد نسخه
قیمت: ۲۰‌هزار تومان
۱۷۱ صفحه

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: