شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۳۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳
مرگِ آهوان در موته ادامه دارد
هفته‌ای که دارد رو به آخر می‌رود با مرگ دو آهوی ماده بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در جاده میان‌گذر پناهگاه حیات وحش موته اصفهان آغاز شد.

فرمانده یگان محیط زیست استان اصفهان در این باره گفت: این حادثه در طول شب رخ داده و محیط‌بانان صبح روز بعد متوجه لاشه آهوها در کنار جاده شده‌اند. مرتضی جمشیدیان اظهار داشت: خودروهای مربوطه نیز به دلیل عدم توقف پس از برخورد با آهوها شناسایی نشده‌اند.

پیش از این هم در ستون خودزنی، به این جاده و نقش فاجعه‌بار آن در از میان رفتن حیات وحش منطقه موته یادداشتی پرداخته بودم. همان‌طور که اغلب دوستداران محیط زیست و حیات وحش ایران می‌دانند عبور جاده آسفالته از میان پناهگاه حیات وحش موته این زیستگاه ارزشمند را به دو قسمت تقسیم کرده و ضمن ایجاد تلفات متعدد در حیات وحش بر اثر برخورد با خودروهای عبوری، ارتباط اکولوژیک میان دو سمت جاده را تا حد زیادی قطع و کنترل منطقه را نیز برای محیط‌بانان مشکل کرده است. به گزارش پایگاه خبری دیده‌بان حیات وحش: «از ابتدای تابستان سال جاری تاکنون ۱۰ آهو و ۳ کفتار بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در این محور تلف شده‌اند. به طور حتم موارد متعدد دیگری نیز از برخورد آهوان موته با خودروهای عبوری وجود داشته که حیوان بر اثر تصادف زخمی شده و پس از مدتی در گوشه‌ای از منطقه بر اثر جراحات وارده تلف شده است و لاشه تعدادی دیگر نیز توسط رانندگان خودروهای عبوری پس از تصادف برداشته شده است.
هفته گذشته استاندار اصفهان در جریان بازدید از پناهگاه حیات وحش موته از مسئولان دستگاه‌های متولی از جمله راه و شهرسازی خواست تا تمهیدات لازم برای ایمن‌سازی و کاهش خطرات جاده میان‌گذر پناهگاه حیات موته را بیاندیشند تا برخورد حیات وحش با خودرو و سایر آسیب‌های مربوط به جاده کاهش یابد که امیدواریم این دستورات هرچه سریع‌تر به مرحله اجرا درآید».
خب طبق معمول و به روال همیشه ما می‌دانیم مشکل چیست، راه حل آن را هم می‌دانیم، دستورات لازم درباره آن را نیز صادر کرده‌ایم اما هیچ ضمانتی برای اجرای این دستورات وجود ندارد. احتمالا تا مسئولان وزارت راه و محیط زیست چاره‌ای برای این جاده بیاندیشند نسل آهوهای منطقه موته رو به انقراض گذاشته و می‌توانیم جشن انقراض یک گونة ارزشمند دیگر از حیات وحش ایران را برپا کنیم. یکی نیست بپرسد اصلا چه ضرورتی داشته یکپارچگی پناهگاه حیات وحش موته را با احداث جاده‌ای غیرضروری از بین ببریم؟ واقعا هیچ جایگزین دیگری برای این جاده وجود نداشت؟ حالا خشت اول را کج گذاشته‌ایم و در جایی که نباید جاده ساخته‌ایم. رانندگان بی‌ملاحظه حتما باید با نهایت سرعت از چنین جاده‌ای عبور کنند؟
لطفا به کسی برنخورد اما آنقدر عصبانی‌ام که فکر می‌کنم شاید آموزش دادن به حیات وحش درباره چگونه عبور کردن از یک جاده مزاحم، آسان‌تر از این باشد که منتظر بمانیم تا مسئولان امر چاره‌ای برای این جاده بیندیشند یا برخی رانندگان یاد بگیرند از چنین جاده‌هایی چگونه باید عبور کرد!

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: