جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۴۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸
سرنوشت بشار اسد برای ایران موضوع اساسی است
برای گفت‌وگوی دوجانبه با آمریکا درباره سوریه مجوز نداریممعاون وزیر خارجه کشورمان درباره حضور ایران در نشست‌های آتی وین درباره سوریه گفت: این امر به روند این گفت‌وگوها بستگی دارد، ایران علی‌القاعده در گفت‌وگویی شرکت می‌کند که نتیجه‌بخش و کمک‌کننده به راه‌حل سیاسی در سوریه باشد.حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه روز دوشنبه درباره نشست اخیر وین گفت: این نخستین جلسه در نوع خودش بود که همه کشورهایی که طرف‌های اصلی در زمینه موضوع سوریه هستند، در آن حاضر شدند، چه کشورهایی که نقش سازنده‌ای ایفا می‌کنند، همچون جمهوری اسلامی ایران و چه برخی از کشورهایی که نقش غیر سازنده و منفی دارند.

واکنش ایران به ارائه لیست مخالفین

امیرعبداللهیان درخصوص خبرهای درز کرده از نشست وین مبنی بر فهرست ارائه شده از سوی روسیه درخصوص گروه‌هایی از مخالفان سوری که می‌توانند در نشست آتی شرکت کنند، اظهار داشت: در جلسه وین یکی از موضوعاتی که مورد توجه قرار گرفت اختلاف نظر بر سر اینکه چه گروه‌هایی تروریست هستند و آیا فقط داعش و النصره هستند و یا گروه‌های دیگری را شامل می‌شود. لذا قرار شد که راجع به این موضوع رایزنی‌ها ادامه پیدا کند و با توجه به قطعنامه‌های سازمان ملل و واقعیت صحنه لیستی از گروه‌های تروریستی ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: اما در خصوص معارضه و شناسایی معارضه در گذشته بین روسیه و برخی کشورها صحبت‌های اولیه شده که چه گروهی می‌تواند به عنوان معارضه مورد شناسایی قرار گیرد.

معاون وزیر خارجه تأکید کرد: حتی روس‌ها لیستی را هم در این رابطه به ما دادند، ولی ما این مسأله را جزو حقوق مردم و حکومت سوریه می‌دانیم و برای تعیین لیستی به عنوان معارضه وارد این بحث نشدیم و معتقدیم برای آینده سوریه همه گروه‌های سوری و از جمله معارضه باید حضور داشته باشند و در گفت‌وگوهای فراگیر با دولت سوریه نقش آفرینی کنند.

امیرعبداللهیان در پاسخ به این سؤال که آیا ایران نظری درباره این فهرستی که روسیه ارائه داده است دارد، اظهار داشت: ما به دوستانمان در روسیه گفتیم ضرورتی نمی‌بینیم که بخواهیم نسبت به لیستی در خصوص معارضه سوریه اظهار نظر کنیم، این حقوق سوری‌هاست.

مشورت نظامی ایران به روسیه

وی همچنین درباره اینکه آیا در عملیات جاری روسیه برای حمله به گروه‌های تروریستی در سوریه هماهنگی عملیاتی بین ایران و روسیه در این زمینه وجود دارد و آیا اتاق عملیات مشترکی برای حمله به تروریست‌ها دارند، گفت: در موضوع مبارزه با تروریسم به ارتش و حکومت سوریه از طریق مستشاری مشورت‌های لازم را می‌دهیم. در عین حال این مشورت‌ها را به دوستانمان در روسیه هم ارائه می‌دهیم، اما در نهایت این ارتش سوریه و نیروهای عمل کننده روسی هستند که در هدف قرار دادن داعش اقدام نهایی را به عمل می‌آوردند، ولی ما از اقدام مسکو علیه تروریسم در سوریه حمایت می‌کنیم و نقش کمک کننده برای روسیه داریم.

اصرار عربستان بر تعیین سرنوشت اسد

امیرعبداللهیان درباره موضع وزیر امور خارجه عربستان درباره بشار اسد رئیس جمهور سوریه گفت: در جلسه مشکل اساسی عادل جبیر وزیر خارجه عربستان سعودی این بود که اولاً از روند دموکراتیک حمایت نمی‌کرد و اصرار داشت این جلسه به جای مردم سوریه در خصوص سرنوشت رئیس جمهور قانونی سوریه یعنی آقای بشار اسد تصمیم بگیرد.

وی افزود: از نکات عجیب در جلسه آن بود که عربستان سعودی و برخی کشورها اصرار داشتند که موضوع بشار اسد نباید از طریق انتخابات و رای مردم مورد توجه قرار بگیرد، بلکه در این جلسه و یا در یک روند سیاسی انتقالی باید تضمین داده شود که بشار اسد از قدرت کناره گیری خواهد کرد.

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: وزیر خارجه جمهوری اسلامی صراحتاً با این موضوع در جلسه مخالفت کردند، چالش‌های جدی را بر سر این موضوع داشتیم و در نهایت یک بندی در بیانیه پایانی آورده شد مبنی بر اینکه این مردم سوریه هستند که نسبت به آینده کشورشان تصمیم خواهند گرفت.

افزایش تعداد مستشاران نظامی ایران در سوریه

امیرعبداللهیان تأکید کرد: اما راجع به ادعایی که وزیر خارجه عربستان دارد مبنی بر اینکه جنگجویان ایرانی باید سوریه را ترک کنند، اولاً در سوریه ما جنگجویی نداریم بلکه مستشاران نظامی در سوریه داریم که به درخواست دولت سوریه برای مبارزه با تروریسم در این کشور حضور دارند، و در هفته‌های اخیر نیز به صراحت اعلام کردیم که تعداد مستشاران نظامی خود را به تناسب افزایش تحرکات میدانی روسیه برای مبارزه با تروریسم در سوریه افزایش داده‌ایم و اینکه جمهوری اسلامی ایران چگونه در مبارزه با تروریسم در سوریه عمل می‌کند هیچ ارتباطی به عربستان سعودی و کشور دیگر نخواهد داشت.

سرنوشت بشار اسد برای ایران موضوع اساسی است

معاون وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این سؤال که آیا همچنان موضوع بشار اسد خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است، اظهار داشت: برای ما بحث آینده سیاسی سوریه و بحث آقای بشار اسد به عنوان رئیس جمهور سوریه یک موضوع اساسی و مهم است، در این جلسه هم مجادلات فراوانی بر سر این موضوع شد و در نهایت به صراحت اعلام کردیم و در بیانیه پایانی نیز قید شد، اولاً جدول زمان بندی شده‌ای که برخی از کشورها اصرار داشتند به عنوان روند انتقالی در آن جدول تکلیف زمان خروج آقای بشار اسد را تعیین کنند از دستور کار جلسه کنار گذاشته شد و در بیانیه پایانی اجازه داده نشد چنین جدولی تصویب شود، ثانیاً ما معتقدیم موضوع آقای بشار اسد و آینده سیاسی سوریه صرفاً به مردم سوریه و انتخاب مردم سوریه بازمی‌گردد و هیچ کشوری نه ایران، نه عربستان سعودی، نه آمریکا و نه دیگران حق ندارند که به جای مردم سوریه تصمیم بگیرند.

* وزیر خارجه عربستان رفتارهای غیر متوازنی از خود بروز می‌دهد

امیرعبداللهیان درباره خبرهای منتشر شده مبنی بر درگیری لفظی ظریف و جبیر در نشست وین گفت: متأسفانه عادل جبیر، در حوزۀ سیاست خارجی عربستان سعودی، رفتارهای غیر متوازنی از خود بروز می‌دهد که در شأن یک وزیر خارجه نیست.

وی افزود: در جلسه وین، جبیر پس از آنکه در ارائه استدلالِ منطقی از خواسته‌هایش از این جلسه ناتوان ماند و پس از آن که مشاهده کرد جمهوری اسلامی ایران با استدلال‌های منطقی، پیشنهادات خود را در بیانیه پایانی گنجاند، شروع به مطرح کردنِ ادعاهایی بی اساس و کذب کرد که برای چندمین بار در سطح رسانه‌ای مطرح می‌شد. او مدعیِ دخالت ایران در برخی کشورهای منطقه شد. ظریف، در واکنشی صریح، پاسخی محکم به وی داد و همچنین شواهدی از اقدامات نادرست عربستان سعودی را بیان کرد.

* وزارت خارجه مجوز گفت‌وگوی دوجانبه درباره سوریه با آمریکا ندارد

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سؤال که «با توجه به وجود زمینۀ گفت‌وگوی ایرانی – آمریکایی و ایرانی – فرانسوی و ... درباره مساله هسته‌ای، طی دو سال گذشته، آیا امکان اجرای این مدل در خصوص مساله سوریه نیز وجود دارد؟ گفت: در خصوص مسائل منطقه و مسائل سوریه، هیچ گفت‌وگوی مستقیمی بین تهران و واشنگتن وجود ندارد و مقامات ارشد کشور اساساً هیچگونه مجوزی به وزارت امور خارجه نداده‌اند.

وی در عین حال اظهار داشت: گفت‌وگو با چهار عضو دیگر شورای امنیت و اتحادیه اروپا برای پیگیری راه حل سیاسی برای مساله سوریه، مورد توجه جدی و در دستور کار ماست. ضمن این که امتداد اصلی این گفت‌وگوها، در منطقه است و گفت‌وگو با منطقه، مورد نظر جمهوری اسلامی ایران است.

* ایران و روسیه در کلیات دیدگاه مشترک و در جزئیات دیدگاه نزدیک به هم دارند

امیرعبداللهیان سپس تصریح کرد: تهران و واشنگتن، در خصوص مسائل منطقه، هیچ برنامه و دستور کاری برای گفت‌وگوی مستقیم ندارند.

معاون وزیر خارجه درباره پیشنهاد ایران و روسیه برای حل بحران سوریه، خاطرنشان کرد: دیدگاه‌های ایران و روسیه در خصوص راه حل سیاسی در قبال بحران سوریه، دیدگاه‌های مشترک در حوزه کلیات و دیدگاه‌های نزدیک به هم در جزئیات است و تفاوت فاحشی بین نگاه تهران و مسکو وجود ندارد و در بسیاری از حوزه‌ها خطوط قرمز مشترکی هم داریم و ثانیاً هر دو طرف در این جلسه تلاش کردیم آنچه را در چارچوب ایده‌های سیاسی مورد قبول ماست و در راهبرد مشترکی که در قبال سوریه دنبال می‌کنیم، در هرگونه بیانیه پایانی مورد توجه قرار بگیرد که به مقدار زیادی هم این اتفاق رخ داد.

* خطوط قرمز ایران برای حل بحران سوریه


امیرعبداللهیان درباره راهبرد ایران برای حل بحران سوریه گفت: اولاً این مردم سوریه هستند که باید تصمیم بگیرند و نقش مردم سوریه در هر روند سیاسی باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. ثانیاً این رویه‌ای که در ۵ سال گذشته برخی کشورهای منطقه و خارج از منطقه دنبال کردند مبنی بر اینکه با استفاده از تروریست‌ها و اقدامات مسلحانه یک حکومت مشروع را سرنگون کنند، یکی از خطوط قرمز ما است. چه در مورد سوریه و یا هر کشور دیگر این نمی‌تواند یک روش معقول و پسندیده‌ای در منطقه باشد. در خصوص آینده سیاسی سوریه هم مبنای ما فقط انتخاب مردم سوریه است.

وی افزود: لذا تصور می‌کنیم که در هرگونه حل سیاسی در سوریه گفت‌وگوی ملی بین نمایندگان حکومت و طرف‌های مختلف سوری از جمله معارضه معتقد به راهکار سیاسی، مبارزه جدی با تروریسم و رسیدن به یک قانون اساسی جدید مورد تأیید مردم سوریه می‌تواند مبنای خوبی برای خروج از این بحران باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: