جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۴۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰

پناهگاه حیات وحش موته با مساحت ۲۰۴,۳۵۰ هکتار در شمال استان اصفهان یکی از غنی‌ترین زیستگاه‌ها به لحاظ تنوع زیستی و تراکم حیات وحش شاخص در کشور به شمار می‌رود.
تاکنون ۱۴۲ گونه مهره‌دار شامل ۲۵ گونه پستاندار، ۸۸ گونه پرنده، ۲۵ گونه خزنده، یک گونه دوزیست و ۳ گونه ماهی در این منطقه شناسایی شده است.
عبور جاده آسفالته از میان پناهگاه موته این زیستگاه ارزشمند را به دو قسمت تقسیم و ارتباط اکولوژیک میان دو سمت جاده را تا حد زیادی قطع کرده است.
این جاده تا ۳۰ سال قبل تنها یک مسیر خاکی و ناهموار برای دسترسی بومیان منطقه بود که با موافقت مدیران وقت سازمان محیط زیست به یک جاده آسفالته تبدیل شد در حالی‌که جاده میان‌گذر پناهگاه حیات وحش موته در امتداد هیچ مسیر ترانزیتی مهمی قرار ندارد. این جاده از میانه محور اصفهان‌ ـ تهران جدا شده و به شهر گلپایگان متصل می‌شود و در مسیر عبور خود از قلب پناهگاه، به غیر از روستای کوچک موته، دسترسی به هیچ مکانی را فراهم نمی‌کند.
این در حالی است که گلپایگان نیز چه از سمت تهران و چه از سمت اصفهان مسیرهای جایگزین و به مراتب مناسب‌تری دارد. متاسفانه اخیرا به بهانه خطرآفرین بودن، بنا دارند این جاده را دو بانده کنند و عملیات عمرانی برای احداث یک باند جدید در بیشتر مسیر آغاز و انجام شده است. دو بانده شدن جاده در تمام طول مسیر، به‌طور حتم نصب گاردریل را هم به دنبال خواهد داشت. در این صورت عملا رفت و آمد وحوش را در دو سمت جاده غیر ممکن خواهد کرد و در نهایت درصد تصادفات حیات وحش را به شدت افزایش خواهد داد.
برخورد با خودروهای عبوری در این محور، همواره موجب مرگ و میر حیات وحش موته به خصوص آهوان پر شمار این منطقه می‌شود. ضمن اینکه وجود این جاده، دسترسی متخلفین به قلب منطقه به ویژه زیستگاه‌های آهو را آسان می‌کند و بر دشواری حفاظت از منطقه می‌افزاید. دو هفته قبل برخورد خودروهای عبوری با یک آهوی ماده منجر به مرگ آهو شد و از سرنوشت بره‌های این ماده آهو نیز اطلاعی در دست نیست اما به هرحال امکان ادامه حیات بدون حمایت و تغذیه از شیر مادر برای بره آهوها میسر نخواهد بود. پس از چند روز در حادثه مشابه دیگری یک آهوی ماده و بره‌اش بر اثر برخورد با خودرو در همین محور تلف شدند. به فاصله کوتاهی از این حادثه، اوایل هفته گذشته دو بره آهوی دیگر نیز بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در همین مسیر تلف شدند و....
سوال این است که چرا هیچ‌گونه تابلو هشداردهنده و عامل بازدارنده از جمله دوربین ثبت تخلفات به منظور کنترل سرعت خودروهای عبوری در این محور وجود ندارد؟ شاید بهتر باشد برای حفظ این ذخیره‌گاه ارزشمند که نزدیک به نیمی از جمعیت آهوی کشور را در خود جای داده است، این جاده با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و تصویب هیات دولت از درون پناهگاه خارج شده و مسیر فعلی صرفا به عنوان یک جاده توریستی و به منظور دسترسی محلی استفاده شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: