جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۵۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۲
تشکیل حزب رهروان ولایت کلید خورد
شاید موضوع توافق هسته ای و بررسی برجام در مجلس، آخرین تیر را بر بدنه از هم گسیخته اصولگرایی زد. در حالی که از مدت ها پیش گمانه زنی می شد که لاریجانی قصد دارد راه خود را از افراطی های اصولگرا جدا کند، به نظر می رسد اتفاقاتی که در جریان بررسی برجام افتاد بیش از پیش او را به این کار راغب کرد. حالا فراکسیون رهروان ولایت مدتی است که از تشکل و حزب خود و از پیگیری هایشان برای کسب مجوز سخن می گویند. موضوعی که نشانی است بر اینکه تلاش های چندین ماهه سه تشکل اصولگرا در جهت زیر یک چتر قرار دادن همه طیف های اصولگرا از جلیلی تا لاریجانی ناکام مانده است. آن هم لاریجانی که این روزها حتی بین اصلاح طلبان محبوبیت دارد و بی شک با توجه به تعداد وسیع طرفدارانش، جدا شدنش از اصولگرایان، چیدمان مجلس آینده را تغییر خواهد داد.

اعلام اسامی هیئت موسس حزب
تا دو هفته پیش اعضای رهروان اعلام می کردند که در جلساتشان درخصوص تشکیل حزب به جمع بندی نرسیده اند، ولی اگر حزبی هم تشکیل نشود در انتخابات حضوری فعال خواهند داشت. با این حال دو روز پیش بود که کاظم جلالی از اعضای این فراکسیون خبر داد که تا پایان این هفته تقاضای ثبت حزب به وزارت کشور می رود. جلالی گفت: «اساسنامه حزب رهروان و اعضای هیأت مؤسس آن تدوین و تکمیل شده است و کار آماده برای ارائه به وزارت کشور شده است». امروز نیز منصوری آرانی عضو دیگری از این فراکسیون خبر داد اعلام کرد: «تشکل رهروان ولایت منتظر صدور مجوز از وزارت کشور است». اظهاراتی که نشان می دهد تشکیل حزب قطعی است.

اما موضوعی که به نظر می رسد هنوز قطعی نیست، اعضا و دبیر کلی حزب است. امروز اظهارات متفاوت و متناقضی از سوی اعضای فراکسیون رهروان شنیده شد. در حالی که ایرج عبدی صبح امروز لیستی از اعضا و همچنین نامی را به عنوان دبیر کلی این حزب اعلام کرد، تعدادی دیگر از اعضای این فراکسیون این اظهارات را تکذیب کردند. موضوعی که یا نشان از اختلافات درونی این حزب هنوز پانگرفته دارد، یا نشان می دهد آن ها قصد ندارند هنوز فعالیت های خود را به طور علنی اعلام کنند.

اما جریان اظهارات ضدونقیض امروز از این قرار بود که ایرج عبدی صبح امروز اعلام کرد که نمایندگان عضو فراکسیون رهروان ولایت و برخی دیگر از افراد دیگر در خارج از مجلس حزب رهروان ولایت را تاسیس کرده اند، اعضای هیأت مؤسس حزب مشخص شده اند و نام جمعیت رهروان ولایت نیز برای این حزب انتخاب شده است. به گفته او اعضای هیأت مؤسس حزب 30 نفر هستند که مجید انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، سیدرضا اکرمی و حمیدرضا کاتوزیان نمایندگان ادوار مجلس از جمله آن ها هستند. همچنین طبق تصمیم اتخاذ شده کاظم جلالی به عنوان دبیرکل حزب انتخاب شده و اساسنامه حزب نیز در حال تدوین نهایی است.

این نماینده، اسامی هیأت مؤسس جمعیت رهروان ولایت را این گونه معرفی کرد: غلام‌رضا نوری قزلجه، علا‌الدین بروجردی، محمدعلی پورمختار، سید رضا اکرمی، منصور حقیقت‌پور، ایرج عبدی، بهروز نعمتی، حمیدرضا کاتوزیان، محمد سقایی، سید احمدرضا دستغیب، جواد هروی، عوض حیدرپور، اللهیار ملکشاهی، کاظم جلالی، محمد باقری بنابی، محمدرضا محسنی ثانی، عباسعلی منصوری آرانی، حسین سبحانی‌نیا، علی مروی، سیدشریف حسینی، هادی قوامی، حسین انتظامی و 8 اسم ناخوانا است.

از تشکیل حزب خبر نداریم!
پس از انتشار این خبر بود که اعضای فراکسیون رهروان که اتفاقا نامشان در لیست اعلامی عبدی به عنوان هیئت موسس ذکر شده بود، در مصاحبه هایی یا این اظهارات را تکذیب کردند و آن را گمانه زنی هایی از سوی عبدی خواندند یا از جزئیات این موضوع ابراز بی اطلاعی کردند. برای مثال منصور حقیقت پور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در این باره گفت: «من از جزئیات تشکیل حزب اطلاعی ندارم و تا جایی که می دانم هنوز حزبی تشکیل نشده، باید از خود آقای عبدی در این باره سوال شود، تا جایی که من اطلاع دارم هنوز نه حزبی وجود دارد نه دبیر کلی تعیین شده است». به گفته او صحبت هایی از قبل در این مورد شده بود و قرار بود تشکلی برای ساماندهی افراد دیندار، معتدل که به فکر نظام و انقلاب هستند تشکیل شود، ولی اینکه حزب تشکیل شود و اسم او هم در لیست باشد اطلاع ندارد.محمد سقایی و سید شریف حسینی دیگر کسانی بودند که باوجود بودن نامشان در میان لیست عبدی دی این خصوص اظهار بی اطلاعی کردند.

دبیر کل یا سخنگوی حزب باید اعلام موجودیت کند
بهروز نعمتی نایب رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، نماینده دیگری بود که در این خصوص مصاحبه کرد و گفت: «هنوز حزب تشکیل نشده و ما در حال آماده سازی مقدمات کار هستیم». نعمتی با بیان اینکه مصاحبه عبدی نکات نادرستی دارد، زیرا او اصلا در جلسه آخر حزب حضور نداشت، تاکید کرد: «آنچه امروز اعلام شده، صرفاً در حد گمانه‌زنی است». این نماینده تصریح کرد با اینکه نام خود او نیز در این لیست آمده، اما در این لحظه نه می‌توان درباره حضور قطعی این ۲۴ نفر به عنوان اعضای هیات موسس جمعیت رهروان ولایت اظهار نظر کرد و نه می‌توان امکان اضافه شدن افراد دیگر به این جمع را نادیده گرفت.

نعمتی با انتقاد از عبدی تاکید کرد: «انتظار بود که آقای عبدی پیش از اعلام نظر در این رابطه با رئیس یا نواب رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مشورت می‌کرد، از این‌رو به نظر من وی باید در اصلاحیه‌ای اعلام کند که موضوعات مطرح شده تنها در حد گمانه‌زنی است». وی درخصوص نام جلالی به عنوان دبیر کل نیز گفت که ممکن است وی جزء گزینه‌ها باشد، اما اینکه اعلام شود که دبیر کل حزب مشخص شده، این موضوع درست نیست، زیرا در شرایط کنونی شاید برخی از اعضا به‌دنبال کاندیداتوری برای سمت دبیر کلی باشند.

‌وی با بیان اینکه تا زمانی که تایید کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درخصوص فعالیت ما صادر نشود، نمی‌توان درخصوص اعضای هیات موسس و دبیرکل اظهار نظر قطعی کرد، تاکید کرد: «از طرف دیگر در شرایط کنونی تشکیلات حزب رهروان هنوز اعلام موجودیت نکرده و در هر صورت دبیرکل یا سخنگوی این تشکیلات، وظیفه اعلام موجودیت آن را بر عهده دارد».

عباس علی منصوری آرانی نیز در این باره گفت که تا زمانی که حزب از سوی وزارت کشور تایید نشود، نمی تواند اعلام موجودیت کند، بنابراین صحبت کردن در باره این موضوع به نظر کمی زود است و باید منظر بود تا به نتیجه نهایی برسد. منصوری با اشاره به اینکه در روزهای گذشته جلسات زیادی تشکیل شد تا این تشکل بتواند دلسورزان نظام را گرد هم جمع کند، گفت: « ممکن است حزب به انتخابات آتی برسد، ولی هنوز کار زیادی وجود دارد که باید انجام شود، مثلا در اسامی اسم خانم رهبر وجود داشت، که این نمی تواند باشد چرا که وی عضو جمعیت موتلفه است، بنابراین این بحث هایی که در این باره می شود کمی عجولانه است و هنوز زمان زیادی تا به نتیجه رسیدن آن وجود دارد».

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: