جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۵۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۱
اصولگرایان در جست‌وجوی وحدت
ابتدا تشکیل شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان و بعد هم تشکیل حزب علی لاریجانی. به نظر می رسد اصلاح طلبان و اعتدال گرایان زودتر به اجماع رسیدند، هرچند احزاب اصولگرا خیلی پیش تر از این ها جلساتشان برای وحدت را تشکیل داده بودند. وحدتی که قرار بود از لاریجانی تا جلیلی را زیر چتر خود بگیرد ولی با تشکیل حزب لاریجانی، سرِ معتدل خود را از دست داده است.

حالا چند روزی است که خبرهایی از برگزاری جلساتی با هدف تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان به گوش می رسد. جلساتی با حضور هشت اصولگرا: مرتضی آقاتهرانی دبیر کل جبهه پایداری، محمدنبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه، حسین فدایی دبیر کل جمعیت ایثارگران و همچنین غلامعلی حدادعادل،علیرضا زاکانی، اسدالله بادامچیان، محمد صادق محصولی و محمدرضا باهنر.

با وجود تشکیل این جلسات هنوز معلوم نیست این جلسات دقیقا به چه نامی است و اصولگرایان تا چه حد به وحدت مورد نظرشان برای انتخابات رسیده اند. چنانکه حبیبی دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی تاکید دارد که نه شورای هماهنگی اصول‌گرایان به طور کامل شکل گرفته و نه فهرست انتخاباتی تهیه شده است و آقاتهرانی دبیر کل جبهه پایداری می گوید: «جلساتی که ما برگزار می‌کنیم همان شورای هماهنگی اصولگرایان است و اسم آن خیلی مهم نیست و دنبال نام‌گذاری هم نیستیم و بیشتر می‌خواهیم امکانی فراهم شود که بتوانیم با یکدیگر بنشینیم و صحبت کنیم و به نقاط خوبی برسیم». این در حالی است که حبیبی می گوید که قراری بر استمرار این جلسات نیست و اگر لازم باشد ادامه خواهد یافت.

به علاوه همچنان سخنانی از سوی اصولگرایان شنیده می شود که نشان از اختلافاتی دارد که فاصله آن ها تا وحدت را نشان می دهد. مثلا آقاتهرانی با بیان اینکه عده‌ای از همان روز اول که هنوز با دوستان اصولگرا نشست‌هایی را برگزار نکرده بودیم، می‌گفتند جبهه پایداری زیر میز توافقات اصولگرایان می‌زند، اما هرگز این طور نیست، گفت: «اگر بر اساس اصول با یکدیگر حرف بزنیم و حتی قرارداد هم بنویسیم، در نهایت آنهایی که زیر میز می‌زنند مشخص خواهند شد».

در مقابل رئیس کمیته سیاسی جبهه ایستادگی گفته است که جبهه پایداری مدعی کل جریان اصولگرایی است، در حالی که هنوز تکلیف خود را با تیم احمدی ن‍ژاد و چگونگی آن مشخص نکرده است. کنعانی مقدم همچنین در خصوص نشست مشورتی هشت نفره اصولگرایان درباره انتخابات مجلس دهم اظهار کرده است: «از آنجایی که جزو جریان اصولگرایی هستیم از ما برای شرکت در این نشست دعوت نشده است». دبیرکل حزب سبز با بیان این موضوع در خصوص شکل گیری یک ائتلاف سیاسی از سوی جریان اصولگرا نیز گفته است: «نشست ها و گفت و گوهای بسیاری در خصوص اعلام نامزدها از سوی طیف اصولگرا شکل می گیرد، اما هنوز هیچ مکانیزمی برای این که بتوانند یک ائتلاف سیاسی را شکل دهند وجود ندارد؛ این که چه کسانی در کادر رهبری این ائتلاف خواهند بود و چه سازمان و ساز و کاری این کار را انجام خواهد داد در حد گمانه زنی است».

با این حال اصولگرایان امید دارند که با توجه به اینکه شورای فقها متشکل از آیت الله مصباح، محمد یزدی و موحدی کرمانی مورد پذیرش همه گروه های اصولگراست، ذیل آن به وحدت برسند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: