جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۵۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۴
سر خط مهمترین عناوین خبری بین الملل /۲۹ نوامبر ۲۰۱۵فرانس 24- توضیحات اردوغان درباره سرنگونی جنگنده روسی

رئیس‌جمهور ترکیه درباره واقعه سرنگونی هواپیمای روسی مدعی شده: «این قضیه مربوط به هواپیمایی بود که هویتش مشخص نبود. هواپیمایی که از سوریه به سمت داخل مرزهای ما می‌آمد. پنج دقیقه به این هواپیما هشدار داده شد که حریم هوایی ترکیه را نقض نکند. به همین علت به شکلی خودکار و بر اساس قواعد درگیری که قبلاً تعیین کرده بودیم، یکی از جنگنده‌های اف 16 به سوی این هواپیما شلیک کرد». اردوغان افزوده: «ما خواستار تنش نیستیم. زیرا در حال حاضر، یک شورای مشورتی عالیرتبه با روسیه داریم. روابط اقتصادی بسیار پیشرفته‌ای با آنان داریم. در نتیجه، چگونه ممکن است خواستار تنش با چنین کشوری باشیم».


سر خط مهمترین عناوین خبری بین الملل /۲۹ نوامبر ۲۰۱۵آسوشیتدپرس- اظهارنظر «آمانو» درباره برنامه هسته‌ای ایران


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی به موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران پرداخته و مدعی شده هنوز برخی از سوالات درباره سابقه گذشته موضوع اتمی ایران بی پاسخ مانده است. وی اظهار داشته: «ایران به تمامی سؤالات درباره ابعاد احتمالی نظامی خود و فعالیت‌های اتمی گذشته‌اش پاسخ نداده است. هنوز برخی سؤالات بی پاسخ مانده‌اند. گزارش من سیاه و سفید نخواهد بود. گزارش من همانند یک معمای جورچین است که بخش‌های مختلف آن در اختیار آژانس است». وی تأکید کرده موضوع پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای، موضوعی کلیدی در زمینه رفع تحریم‌های ایران به شمار می‌رود.

سر خط مهمترین عناوین خبری بین الملل /۲۹ نوامبر ۲۰۱۵سی ان ان- نگرانی آمریکا از استقرار موشک‌های روسی در سوریه


خلبانان آمریکایی نگران سامانه موشکی «اس 400» روسیه هستند که قرار است در یک پایگاه هوایی در داخل سوریه مستقر شوند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته در پی حادثه هدف قرار گرفتن هواپیمای جنگنده روسی توسط نیروی هوایی ترکیه، این سامانه از خلبانان و هواپیماهای روسی محافظت خواهد کرد. بنابر اعلام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، این سامانه هنوز به طور کامل استقرار نیافته است. اگر این سامانه فعال شود، هواپیماهای آمریکایی برای انجام عملیات احتمالاً باید از تجهیزات الکترونیکی ویژه برای محافظت از خود استفاده و یا از برخی حملات هوایی صرف‌نظر کنند.

سر خط مهمترین عناوین خبری بین الملل /۲۹ نوامبر ۲۰۱۵واشنگتن پست- جلادان سعودی سالی پرکار پیش رو دارند

با توجه به به احتمال اعدام بیش از 50 نفر در یک روز در عربستان، پیش‌بینی می‌شود جلادان سعودی سال پرکاری پیش رو داشته باشند. از آنجا که عملکرد نظام قضایی عربستان چندان شفاف نیست، اینکه آیا گزارش‌های موجود درباره اعدام همزمان تعداد زیادی از مجرمان در این کشور صحت دارد یا نه، مشخص نیست. به هرحال، این گزارش ها به حدی نگران‌کننده بوده که سازمان عفو بین‌الملل احساس کرده باید درصدد محکوم کردن آن برآید. اوایل این ماه، عفو بین‌الملل اعلام کرد امسال 151 نفر در عربستان اعدام شده‌اند که بیشترین میزان در تقریباً دو دهه اخیر است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: