دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۶۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۳
اهالی فدراسیون، وزارت ورزش و کارشناسان چه می گویند!؟
انتخابات فدراسیون فوتبال یکی از بحث های مهم هفته ها و ماه های گذشته ورزش کشور بوده است. علی کفاشیان سالها است روی کرسی ریاست این فدراسیون تکیه داده و البته به جز هزینه های سنگین، افتخاری بیشتر نسبت به مدیران دوره های دیگر در پرونده خود ثبت نکرده است. با توجه به اینکه انتخابات فدراسیون به سال آینده موکول شد ۱۵ اسفندماه آخرین روزی است که کفاشیان عهده دار این مسند است و باید جای خود را به سرپرست بدهد اما این سرپرست کیست؟!

*نظر وزارت ورزش
مجمع فدراسیون فوتبال چندی قبل برگزار شد. علی کفاشیان با همان سیاست خاص خودش برگزاری انتخابات این فدراسیون را از اسفند ماه به اردیبهشت ماه سال ۹۵ موکول کرد تا شاید در این مدت راه چاره ای بیاید و بتواند با رایزنی ها بازهم سکان دار فوتبال ما شود. در حقیقت کفاشیان بازهم زمان خرید تا بتواند به ریاست خود ادامه دهد. نصرالله سجادی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش وجوانان در پاسخ به این سوال که آیا وزارت ورزش با تعویق زمان برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال موافق بود؟ گفت: من از کفاشیان پرسیدم و استدلال او این بود که اگر بخواهیم ۲۶ اسفند را اعلام کنیم، این تاریخ تقریباً در تعطیلات پایان سال است. مجمع این استدلال را کرد که شنبه آگهی بدهیم و ۲ ماه بعد از آن تاریخ ۲۶ اسفند ماه می‌شود، اگر اجازه بدهید این انتخابات در ابتدای اردیبهشت ماه برگزار شود که این موضوع در مجمع رأی آورد. سجادی درخصوص اداره شدن فدراسیون با سرپرست عنوان کرد: این مسئله معلوم نشده و باید به دستورالعمل‌ها یا تفسیرها برگردیم. به نظرم فدراسیون‌های دیگر زمانی که زمان ریاست‌شان تمام می‌شود، با سرپرست اداره می‌شوند. با توجه به اینکه از زمان پایان ریاست فدراسیون فوتبال تا برگزاری انتخابات وقفه ۲ ماه وجود دارد، بهتر است که با سرپرست اداره شود تا شبهه‌ای وجود نداشته باشد. وی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت ورزش می‌تواند سرپرست را معرفی کند، گفت: در همه فدراسیون‌ها شرایط این است که با توجه به پایان زمان ریاست و فراهم نشدن فرصت برگزاری انتخابات، سرپرست تعیین می‌شود. این کار به نظرم می‌تواند با کمی تعامل و هماهنگی با وزارت ورزش و از این نظر که وزارت ورزش یک نهاد بالاتر است، انجام شود. «فدراسیون فوتبال عنوان کرده که یک نهاد مستقل دارای شخصیت حقوقی است که مشمول این قانون نمی‌شود که زیر نظر وزارت ورزش باشد. اگر این مسئله واقعاً صحت داشته باشد، وزارت ورزش نهاد بالادستی برای فدراسیون فوتبال محسوب نمی‌شود.» معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش وجوانان در این باره خاطرنشان کرد: این یکی از مشکلات اساسنامه است. ما نهاد غیر دولتی نداریم. در واقع فدراسیون باید یک نهاد عمومی غیر دولتی باشد. عنوان شده که فدراسیون به ثبت رسیده، اما مستنداتی در این باره وجود ندارد. خودِ این اساسنامه چنین ایراداتی دارد  اما روی آنها دست گذاشته نشده که درست شود و روی مسائل دیگر دست گذاشته‌اند که اصلاح صورت بگیرد. زمانی که فدراسیون از دولت کمک می‌گیرد، نمی‌شود که غیر دولتی باشد.

*نواب کفاشیان چه گفتند؟
برخلاف وزارت ورزش و جوانان نواب رئیس و اهالی فدراسیون بدنبال ادامه حضور کفاشیان هستند و اعتقاد دارند از ۱۵ اسفند تا برگزاری انتخابات، فدراسیون همچنان تحت مدیریت کفاشیان باقی خواهد ماند! مهدی تاج نایب رییس دوم فدراسیون فوتبال نیز در این باره گفته که سرپرست فدراسیون از سوی هیات رییسه انتخاب می‌شود. محمود اسلامیان نایب رییس اول فدراسیون فوتبال نیز در این باره گفته است: «این مسئله باید توسط اعضای هیات رییسه تصمیم‌گیری شود اما با توجه به زمان اندکی که پیش‌روست، قاعدتا کفاشیان سرپرستی را بر عهده خواهد داشت.»

*عضو هیات رئیسه نظر می دهد!

شهرام دبیری عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، البته در خصوص وضعیت سرپرستی از دخالت دولت در فوتبال صحبت به میان می آورد. وی  درباره سرپرستی علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال و اظهارنظرهایی درباره وزارت ورزش می‌گوید: به نظر من همه باید تابع قانون باشیم. طبق اساسنامه و اعلام مجمع فدراسیون فوتبال علی کفاشیان می تواند به عنوان سرپرست تا روز انتخابات نفر اول فوتبال ما باقی بماند اما نمی دانم وزارت ورزش مشکلش کجاست. تا آنجا که می دانم کفاشیان تعاملات لازم را با وزارت ورزش همیشه داشته است. ای کاش وزارت ورزش هم این کار را انجام دهد. اگر این طور نشود ممکن است دوباره پای فیفا به فوتبال ما باز شود و مشکلاتی مانند تعلیق برای فوتبال ما به وجود بیاید.

*صحبت یک کارشناس
احمدرضا براتی، کارشناس حقوقی فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با ایلنا در همین زمینه گفت: در واقع چیزی به عنوان سرپرست در فدراسیون فوتبال نداریم که فدراسیون یا وزارت بخواهد کسی را برای این سمت انتخاب کنند. رئیس و سایر اعضای هیات رئیسه توسط مجمع انتخاب می‌شوند و کسی به غیر از مجمع نمی‌تواند در فدارسیون فردی را عزل و نصب کند. وی ادامه داد: مجمع فدراسیون در آخرین نشست خود تصویب کرده است که انتخابات در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار شود. وقتی مجمع به هیات رئیسه اعلام کرده است انتخابات سال بعد برگزار شود و این اختیار را به هیات رئیسه داده است که با سنجیدن شرایط تاریخ جدید را اعلام کند، یعنی خود به خود مهلت مدیریت آنها را تمدید کرده است. براتی در این باره که وزارت ورزش معتقد است می‌بایست بعد از پایان مهلت ریاست علی کفاشیان، همانند دیگر فدراسیون های ورزشی، از سوی وزارت، فردی به عنوان سرپرست فدراسیون فوتبال انتخاب شود نیز اینگونه واکنش نشان داد: بحث سرپرست در اساسنامه فدراسیون وجود ندارد. ضمن اینکه وزارت هم به عنوان یک نهاد دولتی نمی‌تواند در امور فدراسیون فوتبال دخالتی داشته باشد. من اطلاعی از اساسنامه بقیه فدراسیون‌ها ندارم، اما اساسنامه فدراسیون فوتبال با تمام فدراسیون‌های دیگر متفاوت است و با توجه به قوانین فیفا و حساسیت آنها روی استقلال فدراسیون، وزارت نمی‌تواند دخالتی در عزل و نصب‌های فدراسیون فوتبال داشته باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: