پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۷۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲
ایرنا- این ویروس در سال ۱۹۵۲ در اوگاندا و تانزانیا برای اولین بار در انسان مشاهده شد. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، شیوع اصلی بیماری در آفریقا بود ولی پس از آن به طور پراکنده در آسیا دیده شد، تا اینکه در سال ۲۰۰۷ در جزیره ای به نام یاپYap در میکرونزی واقع در اقیانوس آرام غربی شیوع گسترده ای یافت و نزدیک به ۷۵ درصد ساکنین این منطقه را آلوده کرد.در حال حاضر، برزیل میزبان اصلی این ویروس است و سازمان جهانی بهداشت به تازگی در مورد شیوع این ویروس هشدار داده است و پیش بینی می کند که در سال جاری میلادی، سه تا چهار میلیون نفر در سراسر آمریکا به زیکا مبتلا خواهند شد.در سال ۲۰۱۴ میلادی، شیلی اولین مورد انتقال ویروس در جزیره ایستر را تایید کرد و در ماه مه سال ۲۰۱۵، اولین مورد انتقال در ناحیه شمال شرق برزیل تایید شد. بنا به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا، انتقال ویروس از طریق مکانیسم دیگری به جز انتقال فرآورده های خونی، تماس جنسی و نیش پشه آلوده، تقریبا غیر ممکن است.
حقایق کلیدی در مورد زیکا

-زیکا از طریق یک پشه به نام Aedes که عامل انتقال تب دانگ و تب زرد نیز به شمار می آید، منتقل می شود.-تب خفیف، خارش پوست و ورم ملتحمه، اولین علایم بیماری هستند که معمولا دو تا هفت روز طول می کشند. درحال حاضر هیچ درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد و بهترین شکل پیشگیری، محافظت در برابر نیش حشره است.
علایم و نشانه های بیماری
تب، سردرد، قرمزی چشم ها، خارش و درد مفاصل و عضلات، مهمترین نشانه های ویروس زیکا به شمار می آیند و معمولا این نشانه ها از هر چهار بیمار، در یک تن ظاهر می شود. بسیاری از افرادی که به این ویروس آلوده هستند، به دلیل عدم مشاهده علایم اولیه، از بروز عفونت آگاهی ندارند. شرایط بیماری در زنان باردار بسیار خطرناک است و سبب می شود ویروس از طریق جفت به جنین منتقل شده و سبب میکروسفالی در جنین شود.
روش تشخیص
بیماری از طریق واکنش زنجیره ای پلیمراز و جداسازی ویروس از خون تشخیص داده می شود. تشخیص این بیماری معمولا به دلیل شباهت به تب دانگ و تب زرد دشوار است.
روش های پیشگیری
استفاده از پشه بند، حشره کش ها و پوشاندن بدن، بستن در و پنجره و توجه به نظافت منزل، به ویژه دور کردن زباله از خانه، مهمترین روش های پیشگیری از ویروس هستند. معمولا این حشره در آب ساکن موجود در سطل، گلدان، ظروف و پارچ تخم ریزی می کند.در حال حاضر هیچ درمان و واکسنی برای این عارضه وجود ندارد و بهترین روش، پیشگیری از تماس با پشه ناقل بیماری است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: