جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۷۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۲
نخستین سفر نخست‌وزیر یونان به اصفهان و تهران
سفرنامه مرد آتنی!در ادامه روند فشرده سفر مقامات کشورهای مختلف خارجی به ایران، الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان، روز گذشته وارد ایران شد تا ضمن دیدار با مقامات ارشد ایرانی، درباره توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه با آن‌ها به گفت‌و‌گو بپردازد. نکته جالب توجه این سفر که آن را موارد معمول متفاوت می‌ساخت، انتخاب مقصد اولیه سفر بود؛ به گونه‌ای که سیپراس به جای ورود به تهران، ابتدا مستقیماً از آتن به اصفهان رفته و ضمن دیدار با استاندار اصفهان، از آثار تاریخی و میراث فرهنگی این شهر بازدید کرد. اما فارغ از این جنبه فرهنگی و نمادین، اهمیت این سفر از این بابت بوده که با توجه به وضعیت نامساعد یونان در چارچوب اروپا و فشارهای اقتصادی وارد شده به این کشور از جانب اعضای اتحادیه اروپا، مقامات یونانی اخیراً درصدد برآمده‌اند تا دایره شراکت اقتصادی خود را گسترده‌تر کرده و با کشورهای بیشتری وارد تعامل شوند. در همین راستا، انعقاد یک قرارداد برای واردات نفت از ایران، از جمله اهداف اولیه سفر سیپراس بود که از همان آغاز مورد توجه قرار گرفته بود.الکسیس سیپراس روز گذشته در صدر یک هیئت سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد. وی روز یکشنبه (۱۸ بهمن) در فرودگان مهرآباد مورد استقبال عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران قرار گرفت. هیئت یونانی شامل ۵۰ نفر از جمله نیکوس کوجی یاس، وزیر امور خارجه، پایوتیس اسکورلتیس، وزیر محیط زیست و انرژی، یورگوس استاساکیس، وزیر دارایی، گردشگری و توسعه، دیمتری مرداس، معاون وزیر امور خارجه و گروهی از صاحبان صنایع و تجار یونان است. براساس گزارش‌ها، از ابتدا قرار بوده در این دیدار‌ها، توافقنامه‌هایی در زمینۀ ساخت و ساز مسکن، جاده و راه‌سازی، مواد غذایی، تولیدات کشاورزی، گردشگری، صنایع دارویی، تبادلات ارزی و بانکی و توسعه روابط فرهنگی بین دو کشور منعقد شود. همان‌گونه که اشاره شد، نخست‌وزیر یونان شامگاه شنبه (۱۷ بهمن) به صورت مستقیم از آتن، پایتخت یونان به اصفهان سفر کرد. دیدار با استاندار اصفهان و بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی این شهر از برنامه‌های سفر یک روزۀ سیپراس و هیأت همراه وی در اصفهان بود.

پیشتر، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت ایران اعلام کرده بود که در سفر این مقام یونانی به ایران، تفاهمنامۀ انرژی امضا خواهد شد. امیر حسین زمانی‌نیا با اشاره به اینکه در سفر اخیر نفتی مقامات ایران به یونان، تفاهمنامه‌ای میان دو کشور در زمینۀ پرداخت بدهی این کشور و شرکت «هلنیک پترولیوم» و همچنین خرید نفت این کشور اروپایی از ایران به دست آمد، افزود: «همزمان با سفر نخست‌وزیر یونان به تهران، مذاکرات نفتی میان دو کشور نهایی می‌شود». ایران و یونان طی ماه‌های گذشته و پس از اجرای برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) در دی ماه سال جاری که منجر به رفع تحریم‌های ضد ایرانی شد، گفت‌وگو‌های خود را در حوزۀ اقتصاد گسترش دادند. پیشتر، نیکوس کوتزیاس، وزیر امور خارجه یونان در تاریخ ۷ آذر ماه سال جاری به ایران سفر کرده بود.با لغو تحریم‌های ضد ایرانی، آتن برای خرید نفت از ایران ابراز تمایل کرد و در ‌‌نهایت، پس از سفر هیاتی از وزارت نفت ایران به آتن، دو طرف درباره جزئیات واردات دوباره از ایران به توافق رسیدند. شرکت هلنیک پترولیوم پیش از آغاز تحریم‌ها، ٢٠ درصد از نیاز نفت خام خود را از راه واردات از ایران تأمین می‌کرد. براساس گزارش‌ها، یونان براساس توافق جدید با ایران، قرار است ۲۵ درصد نفت خام مورد نیاز خود را از ایران بخرد.

در ادامه سفر سیپراس به ایران، وی صبح امروز در دیدار با معاون رئیس‌جمهور کشورمان اقدام به امضای سه سند همکاری دوجانبه کرد. مراسم امضای این اسناد، با حضور الکسیس سیپراس و اسحاق جهانگیری در کاخ سعدآباد برگزار شد. یادداشت تفاهم مشورت‌های سیاسی میان وزارتخانه‌های امور خارجه ایران و یونان، یادداشت تفاهم میان دو دولت درخصوص لغو روادید برای دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و نقشه راه توسعه همکاری میان دو کشور، اسنادی بودند که در این مراسم میان دو کشور به امضا رسیدند. این دو مقام، پس از دیدار، با یکدیگر در یک نشست خبری حضور یافتند. جهانگیری در این نشست گفت دو طرف در زمینۀ گسترش همکاری‌های دوجانبه در همۀ زمینه‌های مختلف از جمله اقتصاد، انرژی، پتروشیمی، حمل‌ونقل و گردشگری تبادل نظر کردند.به گفتۀ معاون اول رئیس‌جمهور ایران، بحث درباره مسائل منطقه‌ و تهدید‌های جدی علیه امنیت بین‌المللی از دیگر موضوعات نشست مقامات ایران و یونان بود. سیپراس نیز در این نشست خبری بر روابط تاریخی میان ایران و یونان تأکید کرد و افزود ملت یونان و ایران مکمل یکدیگر هستند. نخست‌وزیر یونان خواستار همکاری‌های راهبردی دو کشور در زمینه‌های مختلف شد و گفت: «نمایندگان یونانی در حال مذاکره با همتایان ایرانی برای گسترش همکاریهای مشترک هستند». وی با اشاره به اینکه یونان می‌تواند «پل ارتباطی میان ایران و اروپا» باشد، افزود: «ایران و یونان باید نقش خود را در مبارزه با گروه تروریستی داعش ایفا کنند». سیپراس موضوع بحران در سوریه و عراق را از مباحث مطرح شده در گفت‌وگوی خود با جهانگیری اعلام کرد و گفت: «ایران می‌تواند در بازیابی ثبات در کل منطقه موثر باشد».

نخست وزیر یونان در بخش دیگری از سخنانش بر گسترش همکاری‌های راهبردی با ایران در دوران پسابرجام را خاطرنشان ساخت و گفت: «دو کشور می‌توانند همکاری‌های وسیعی در حوزه‌های انرژی، کشتیرانی، تجارت، جهانگردی و فناوری‌های جدید داشته باشند و از امکانات موجود به بهترین نحو استفاده کنند». وی با اشاره به حضور نمایندگان ده‌ها شرکت یونانی در هیات همراهش برای توسعه روابط تجاری گفت: «اطمینان می‌دهیم که یونان بعنوان عضو اتحادیه اروپا و کشوری که در میان سه قاره قرار گرفته نقش سازنده‌ای برای توسعه مناسبات تهران با سایر اعضای اتحادیه اروپا ایفا خواهد کرد». وی با اشاره به برقراری پرواز مستقیم میان دو پایتخت گفت: «خوشبختانه فاصله بین دو کشور کوتاه شده و امیدواریم این پرواز به صورت روزانه برقرار باشد و موجب آشنایی ملت‌های دو کشور با یکدیگر شود».

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: