دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۷۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۵
اختلافات ایران و عربستان در زمین فوتبال و ئنقش دیپلماسی ورزش
گره دیپلماسی ورزش هم به دست ظریف باز می‌شود؟
ماجرای فوتبال ایران و عربستان در این روزها بهتر که نشده، هیچ؛ وارد فاز جدیدتری نیز شده است. پیش از این اهالی فوتبال و جامعه امیدوار بودند وزارت امور خارجه که تبحر خود را نشان داده در این زمینه وارد شود اما سخنگوی این وزارتخانه امروز چهارچوب حرکتی ظریف و دوستانش را مشخص کرد.

*حضور ظریف در اردوی تیم ملی
اردیبهشت ماه ۹۳  بود که حضو وزیر امور خارجه کشورمان در اردوی تیم ملی فوتبال، آن هم در بحبوحه مذاکرات سرنوشت ساز هسته ای در وین، برای بسیاری از مردم شگفت آور بود. ظریف در صفحه شخصی خود در این باره نوشت: «امروز بعد از جلسه ۳ساعت و نیمه صبح با خانم اشتون، فرصتی به دست آمد تا همزمان با ادامه مذاکرات در سطح معاونین، سری به اردوی تیم ملی در ۱۲۰ کیلومتری وین بزنم و سلام رییس محترم جمهور و هیئت دولت و حمایت همه مردم از این دلاوران افتخارآفرین را به آنها ابلاغ کنم. فرصتی استثنایی برای من بود و محبت همه آنها بی نظیر. به امید موفقیت های بیشتر.»

*ضعف دیپلماسی فوتبال

شهاب‌الدین عزیزی خادم عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال پیش از این در خصوص حل مشکل فوتبال ایران و عرستان گفت: ما ازبکستان را به عنوان زمین بی‌طرف پیشنهاد نداده‌ایم. واقعیت این است که باید در فضایی به دور از جو‌زدگی و هیجان در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم. حتی قرار است کارگروهی تشکیل شود تا تعامل سازنده‌ای را بین مسئولان فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و باشگاه‌ها برقرار کنند تا در نهایت تصمیم جمعی گرفته شود. وی افزود: من فکر می‌کنم در ائتلاف منطقه‌ای عربستان با چند کشور عربی در این زمینه، بدبینی نهفته است که این بدبینی واگرایی را در برخواهد داشت. ما باید تصمیمی بگیریم که بر مبنای عقلانیت باشد، ضمن اینکه جایگاه ملی ما نیز حفظ شده و منافع باشگاه‌ها در نظر گرفته شود. عزیزی‌خادم در خصوص اینکه کاندیدا شدن شیخ‌سلمان برای ریاست فیفا و اینکه وی به سود کشورهای عربی به ویژه در مناقشه‌ای که بین فدراسیون‌های فوتبال ایران و عربستان به وجود آمده است، عمل خواهد کرد، گفت: ما نتوانستیم از پتانسیلی که در دیپلماسی خود داریم استفاده کنیم. شما نگاه کنید در حال حاضر دو نفر از کاندیداهای ریاست فیفا از کشورهای عربی هستند که این موضوع لابی قدرتمند آنها را نشان می‌دهد. وی تصریح کرد: در بحث مسائل هسته‌ای همه دیدند که وزیر امور خارجه و تیم او در حوزه دیپلماسی افتخاری فرامنطقه‌ای کسب کردند که این موضوع قدرت دیپلماسی را نشان می‌دهد، اما ما در فوتبال و به ویژه در مناقشه اخیر دیپلماسی قوی نداشتیم. مصطفی هاشمی‌طبا در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم در خصوص اینکه AFC اعلام کرده دو کشور ایران و عربستان تا ۲۵ اسفند وقت دارند مشکلات‌شان را حل کنند در غیر این صورت بازی‌های نمایندگان این کشورها در لیگ قهرمانان آسیا در زمین بی‌طرف برگزار خواهد شد، اظهار داشت: وقتی رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا، بحرینی و عرب است، نمی‌توان انتظاری غیر از این داشت. اگر چه رابطه خوبی بین دو کشور عربستان و بحرین وجود ندارد اما به هر حال هر دو طرف عرب هستند. وی افزود: شرایط طوری است که باید بپذیریم معادلات سیاسی بین ایران و عربستان در مسائل ورزشی بین دو کشور هم ورود پیدا کرده است. همه هم‌‌و‌‌غم اهالی ورزش این بوده که مسائل سیاسی وارد ورزش نشود اما اکنون این اتفاق رخ داده و باید بپذیریم اختلافات بین ایران و عربستان به مسائل ورزشی کشیده شده است. رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی یادآور شد: سال‌هاست که ایران و آمریکا با یکدیگر مشکل دارند اما همواره دیده شده که تیم‌های ورزشی دو کشور به کشورهای مقابل سفر کرده‌اند و مشکل خاصی هم بوجود نیامده اما عربستانی‌ها سیاست را در ورزش دخالت دادند. هاشمی‌طبا تاکید کرد: عربستانی‌ها خیلی هزینه کردند تا «برجام» بین  ایران و ۱+۵ عملی نشود و وقتی به هدف خود نرسیدند و برجام در حال اجرا شدن است، رو به چنین کارهایی آورده‌اند. وی در واکنش به این سوال که آیا تصمیم اخیر AFC به ضرر نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود و به چه شکل باید به این تصمیم اعتراض کرد، گفت: فکر نمی‌کنم بازی در زمین بی‌طرف خیلی به ضرر باشگاه‌های ایرانی باشد اما از نظر دیپلماسی ورزشی این تصمیم، یک شکست برای ما محسوب می‌شود. تیم‌های ایرانی در بازی‌های خارج از خانه به مراتب بهتر نتیجه گرفته‌اند و به عقیده من بهترین اعتراض به این تصمیم AFC شکست دادن تیم‌های عربستانی در زمین فوتبال است.

*پاسخ وزارت امور خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سئوال که نظر شما راجع به جنگ روانی سعودی‌ها در فضای فوتبال چیست، به خبرنگار ورزشی ایلنا اینگونه پاسخ داد: اینکه عربستان ادعا می‌کند ایران ناامن است ادعای گزافی است. آدم به آدم هم شهادت می‌دهند که این یک ادعای سیاسی و مبتنی بر سیاست تنش‌آفرینی است که عربستان آن را دنبال می‌کند. جابری انصاری در پاسخ به این سئوال که واکنش وزارت امور خارجه به چنین ادعاهایی چیست، خاطرنشان کرد: در این زمینه موضع ما بسیار روشن است؛ کشور ما کشوری با ثبات و دارای امنیت است و این حرف گزاف به هیچ وجه قابلیت انطباق با وضعیت جمهوری اسلامی ایران را ندارد. وی همچنین در واکنش به ادعای فدراسیون فوتبال مبنی بر اینکه وزارت امور خارجه می‌تواند در زمینه حل مناقشه میان ایران و عربستان به فوتبال کمک کند نیز اینگونه واکنش نشان داد: در مورد ادعای فدراسیون فوتبال و آقای کفاشیان قوانین بین‌المللی حاکم بر فدراسیون‌های ورزشی  و البته رویه‌های موجود در این زمینه بر جدا بودن امر ورزش از سیاست تاکید دارد. سیاستی که عربستان سعودی پیگیری می‌کند و اقداماتی که در این مدت اخیر انجام داده به طور آشکار نقض این رویه‌های ورزشی و قوانین ناظر بر فعالیت‌های ورزشی است که البته این قوانین جزو خطوط قرمز ورزش در میادین بین‌المللی ورزش محسوب می شود. اختلاط سیاست و مسائل ورزشی در دستور کار عربستانی‌ها قرار گرفته است در حالی که این دو موضوع باید از یکدیگر تفکیک شوند. وی ادامه داد: انتقاد اساسی به اقدامات و مواضع عربستان سعودی وارد است که نقض صریح قوانین بین‌المللی ناظر به ورزش را در این زمینه دنبال کرده‌اند. موضع ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران در قبال ادعاهای گزاف عربستان سعودی در زمینه ناامنی و مسائل سیاسی که در خصوص کشورمان مطرح می‌کنند آشکار است اما معتقدیم که مسائل ورزشی باید از طریق سازوکارهای ورزشی و با مراعات قوانین بین‌المللی حاکم بر ورزش پیگیری و حل شود و در این زمینه هم نهادهای ورزشی ایران طرف اصلی هستند که می‌بایست مسائل را دنبال کنند. آیا وزارت امور خارجه در این زمینه از سوی فدراسیون فوتبال طرف مشورت قرار گرفته است؟ جابری انصاری در پاسخ به این سئوال گفت: فدراسیون فوتبال از ما مشورت‌هایی گرفته و بدیهی است که ما به عنوان یک نهاد حاکمیتی طرف مشورت قرار بگیریم. ما نظرات کارشناسانه و مشورتی خودمان را اعلام کردیم و اعلام می‌کنیم اما تصمیم‌گیری در زمینه امور ورزشی مربوط به نهادهای ورزشی است و ما به هیچ وجه منطق عقیم عربستان سعودی در زمینه در هم آمیختن مسائل سیاسی با ورزش را قبول نداریم و در آن مسیر حرکت نمی‌کنیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: