يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۸۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۳
سلسله مشکلات باشگاه نفت همچنان ادامه دارد
مشکلات مالی در فصل جاری گریبان بیشتر باشگاه ها را گرفته است. باشگاه هایی نیز که تا پیش از این خوش حساب به شمار می آمدند در این فصل طعم تلخ بی پولی را چشیده اند. از طرف دیگر در سالهای اخیر شاهد فوت بازیکنان  یا مربیان فوتبال بوده ایم. دارستانی مربی نفت تهران هم روز دوشنبه در تمرین این تیم دچار مشکل شد و جان خود را از دست داد.

مرثیه‌ای برای نفت

*فوت مربی نفت
علي اكبر دارستاني مربي تيم فوتبال نفت تهران كه در جريان تمرين روز دوشنبه اين تيم دچار حمله قلبي شده بود، در بيمارستان فياض بخش تهران به ديار باقي شتافت. زهره هراتيان مدير ايفمارك در اين خصوص گفت: متاسفانه عارضه قلبي امري فراگير است و در تمام كشور رواج دارد اما نكته نگران‌كننده آن است كه سن اين اتفاق در كشورمان روز به روز پايين‌تر مي‌آيد و اين امر بسيار نگران‌كننده است.

*اظهارات کاپیتان
کاپیتان تیم فوتبال نفت تهران گفت: نه فقط آقای دارستانی بلکه همه بازیکنان نفت به دلیل مشکلات مالی سکته کردند. علیرضا عزتی در خصوص درگذشت مرحوم علی‌اکبر دارستانی مربی بدنساز تیم نفت به دلیل مشکلات مالی و فشارهایی که در چند وقت اخیر به وی وارد شده، به فارس گفت:‌ متاسفانه مشکلات مالی تیم ما آنقدر زیاد است که نه تنها اکبر آقا بلکه همه بازیکنان سکته کردند. ما مشکلات زیادی داریم. به طوری که برخی بازیکنان از فکر و خیال شب‌ها خوابشان نمی‌برد. برخی از بازیکنان حتی پول غذا خوردن هم ندارند. آنوقت برای کسی مهم نیست و انتظار دارند بازی زیبایی انجام دهند. واقعا نمی‌دانیم دیگر باید حرف‌مان را به چه کسی بزنیم. وی ادامه داد: به مدیرعامل که می‌گوییم می‌گوید پول نیست آن هم در حالی که اول فصل به ما گفتند ۲۰ میلیاد تومان بودجه برای امسال نفت کنار گذاشتند. اما ما هزار تومان از این ۲۰ میلیارد تومان هم ندیدیم. مشکلات آنقدر زیاد است که کادر فنی پول دستی به بازیکنان می‌دهد. ما تازه دیروز فهمیدیم که اکبر آقا چقدر مشکل داشت. همین حالا غلام حسنوی دست دیگران چک دارد. به نظر من بازیکنان ما سنگ تمام گذاشتند تا اینجا هم اینطور کار کردند. جالب اینجاست که مربی تیم فوت کرده اما یک نفر از سوی باشگاه امروز در محل تمرین حاضر نشد تا به بچه‌ها تسلیت بگوید. انگار نه انگار که ما عزیزی را دست دادیم و برای هیچ کسی مهم نبود. کاپیتان تیم نفت تهران تصریح کرد: آقایان فقط روی سایت باشگاه یک تسلیت گفتند و دیگر هیچ. مشکل مالی از اصلی‌ترین فشارهایی بود که به آقای دارستانی فشار آورد. قبل از تمرین دیروز اکبرآقا به من گفت تا دو ماه دیگر خبری از پول نیست و من به او گفتم بوی پول هم نمی‌آید که او گفت نه. واقعا کارت به استخوان ما رسیده و منی که اینقدر کم مصاحبه می‌کنم الان صدایم درآمده می‌خواهم همه چیز را بگویم. عزتی درباره مشکلات بازیکنان جوان هم افزود: همین حالا شما به خوابگاه بازیکنان ما بیایید و می‌بینید که آنها حتی پول برای غذا خوردن ندارد و شکایت‌شان را به من می‌گویند. من هم تا اندازه‌ای صبر دارم و بالاخره یک رزو من سکته می‌کنم. این چه وضع باشگاه‌داری است. باشگاه را تعطیل کنند و خیال همه را راحت کنند. هر بار می‌گویند بازی بعدی پول می‌دهند اما باز خبری نیست. من نمی‌گویم همه مشکلات آقای دارستانی پول بوده اما یکی از مواردی که باعث مرگ او شد مشکلات مالی بود. یکی از بازیکنان ما می‌گفت که کمر درد و قلب درد دارد و ما نباید کاری کنیم که دوباره تلفات بدهیم.

*هیات مدیره نفت بروند
ناصر فریاد شیران پیشکسوت نفت تهران در خصوص مشکلات مالی این باشگاه در فصل جاری گفت: باشگاه نفت همه ساله از بودجه شركت نفت ارتزاق مي‌كرده و مديريت بر اين باشگاه بر مبناي بودجه‌اي بوده كه به آن تخصيص داده مي‌شده مديريت در اين حالت اصلا هنر نيست. اگر قرار باشد هميشه پول باشد و با پول مديريت كرد اين كار ساده‌اي است. در اين اوضاع و احوالي كه پول در فوتبال نيست، اين وظيفه هيات‌مديره باشگاه نفت بود كه با جذب اسپانسرهاي خوب، شرايط اقتصادي را در تيم بهبود بخشند. كاري كه هيات‌مديره غير فوتبالي نفت از آن هم عاجز ماند تا نشان دهد كه غير از فوتبال، در اقتصاد هم سررشته‌اي ندارند. من به اين آقايان توصيه مي‌كنم تا از هيات‌مديره بروند و دست مديرعامل شركت ملي نفت را باز بگذارند تا ايشان بتوانند جانشينان شايسته‌اي را براي آنها انتخاب نمايد. در ابتداي اين فصل با نظر همين آقايان هيات‌مديره كميته‌اي موسوم به كميته فني شكل گرفت و در اين كميته بازيكناني مثل پيام صادقيان، جلال حسيني، سانتوس و نانگ به اين تيم معرفي شدند. هر كدام با قرارداد‌هاي آن‌چناني و سنگين. من خدا را شكر مي‌كنم كه همه اين بازيكنان از اين تيم جدا شدند و به اين ترتيب هم بار مالي از روي باشگاه برداشته شد و هم مشاهده مي‌شود كه تيم نفت هم بدون اين بازيكنان كه اسم‌هاي بزرگي داشتند اما در عمل كارايي خاصي نداشتند بهتر نتيجه مي‌گيرد و توانسته خودش را به جمع مدعيان نزديك کند. 

*فقط ۲ دقیقه زمان برای نجات یک بازیکن
اما سوای مسائل مالی که بدون شک در سلامتی هر فردی خصوصا ورزشکاران نیز موثر است برای نجات یک بازیکن یا مربی چقدر زما نیاز است؟ دکتر زهره هراتیان  رییس مرکز پزشکی فیفا ( ایفمارک) به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص قوانین پزشکی فیفا گفت: هر بازیکنی که بدون برخورد با بازیکن دیگر دچار کولاپس ( سقوط ناگهانی روی زمین  ناشی از دست رفتن هوشیاری)  شود،  ایست قلبی کرده مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.  در این صورت پزشک تیم و کادر اورژانس می توانند بر خلاف قوانین معمول،  بدون اجازه داور وارد زمین شوند چرا که در صورت ایست قلبی زمان طلایی نجات فرد فقط ۲ دقیقه هست.  وی افزود: پزشک و کادر اورژانس باید به طور کامل  بازی را تحت نظر داشته باشند و با علائم کولاپس ( سقوط ناگهانی روی زمین  ناشی از دست رفتن هوشیاری)   و ایست قلبی آگاه باشند. فیفا برای پیشگیری از این نوع حوادث ۱۱ گام را تدوین کرده است که مهمترین آنها به شرح زیر است :  ۱- انجام معاینات پیش از فصل الزامی است ( ویزیت متخصص قلب + نوار قلب و اکو)  بازیکنان بالای ۳۵ سال باید تست ورزش شوند. ۲- وجود دستگاه AED( شوک خودکار)  در کلیه مسابقات و تمرینات فوتبال الزامی است. ۳- حضور آمبولانس مجهز در کلیه مسابقات و تمرین الزامی است. ۴- حضور کادر پزشکی آموزش دیده در کلیه مسابقات و تمرینات الزامی است. ۵- داوران باید سالی یک بار در کلاسهای آموزش احیا قلبی در فوتبال شرکت کنند. ۶- کا در پزشکی و پیرا پزشکی باید سالی یک بار در کلاسهای آموزشی مخصوص شرکت کنند. وی در پایان تاکید کرد: یادمان باشد در صورت بروز ایست قلبی فقط  ۲ دقیقه زمان طلایی داریم که هرگز نباید از دست بدهیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: