دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۸۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
یک توصیه مهم در آستانه تعطیلات نوروز
قیمت آجیل کاهش یافته است. این خبری است که امروز اتحادیه این صنف اعلام کرده است. خبری که اگر صحت داشته باشد، بی شک موجب افزایش خرید آجیل نوروزی خواهد شد و مصرف آجیل در ایام پیش رو را افزایش خواهد داد.

آجیل کم نمک بخرید
البته آجیل به خودی خود بد نیست و حتی توصیه‌های فراوانی برای مصرف آن وجود دارد و فواید زیادی برای مصرف آن برمی‌شمارند اما به چند نکته باید توجه کرد؛ نکاتی از جمله از مصرف نمک در تولید آجیل که می‌تواند مصرف این ماده مغذی و ارزشمند را به خطری برای سلامت تبدیل کند. اینجاست که باید دقیق تر عمل کرد و برای سلامتی اهمیت بیشتری قائل شد؛ به ویژه در ایام نوروز که زمان شادی است.

نیلوفر حیدری، کارشناس تغذیه در این باره به خانواده‌ها توصیه می‌کند که «برای خرید آجیل پایان سال، آجیل کم نمک را انتخاب کنند» و می‌افزاید: زیاده روی در مصرف غذا و تنقلات، شیرینی و شکلات می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی و همچنین افزایش انرژی دریافتی و در نتیجه اضافه وزن در ایام نوروز شود.

حیدری در ادامه می‌گوید: در مورد افرادی که مبتلا به قند خون و یا چربی خون بالا هستند زیاده روی در مصرف این مواد باعث اختلال در وضعیت سلامت آنها خواهد شد، بنابراین برای برخورداری از آرامش و سلامتی در سفرهای نوروزی باید تعادل در مصرف مواد غذایی را در نظر گرفت.

وی می‌افزاید: کودکان باید از مصرف بیش از حد شیرینی و شکلات در ایام نوروزی و سفرهای نوروزی اجتناب کنند، زیاده روی در مصرف تنقلات، شیرینی و شکلات در کودکان اغلب باعث بروز مشکلات گوارشی مثل درد معده، تهوع و استفراغ می شود، ضمن اینکه مانع مصرف وعده‌های اصلی غذا می‌شود. بعد از هر بار مصرف شیرینی و شکلات در ایام نوروز به بهداشت دندان‌ها و مسواک زدن به خصوص در کودکان توجه شود.

وی ادامه می‌دهد: همچنین هنگام خرید آجیل باید به تازگی و کم نمک بودن آن توجه داشت و تا حد امکان از فروشگاه‌هایی که معتبر هستند و اجناس با کیفیت مرغوب و تازه عرضه می‌کنند و مواد را در مکانی خنک و به دور از نور آفتاب نگهداری می‌کنند، خریداری کنید. باید از خرید خشکباری که علائم کپک زدگی در آنها مشاهده می شود خودداری کرد و بهتر است انواع کم نمک آجیل برای خرید انتخاب شود.

این کارشناس تغذیه می‌گوید: در سفرهای نوروز بهتر است برنامه غذایی مانند سایر زمان‌ها تنظیم شود و در صورت مصرف آجیل و مغزها به عنوان میان وعده در مصرف آنها زیاده روی نشود. همچنین در این ایام بهتر است حجم مواد غذایی را در هر وعده اصلی کاهش داد و به ویژه شام را مختصر میل کرد.

حیدری در خصوص تغذیه در سفر نیز یادآور می‌شود: حتما در طول سفر به دریافت مقادیر مناسب لبنیات پاستوریزه دقت کنید و روزانه متناسب با نیاز بدنتان حدود ۲ تا ۳ لیوان شیر یا ماست استفاده کنید و در طول سفر برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب بنوشید و حداقل روزانه ۶ تا ۸ لیوان مایعات مصرف نمائید. در سفر بهتر است از آب‌های بسته بندی که سلامت آن مورد اطمینان است استفاده کرد.

وی در پایان می‌گوید: برای برطرف شدن نیاز بدن به مایعات، آب بهترین نوشیدنی است و توصیه می‌شود تا حد امکان از مصرف آبمیوه‌های مصنوعی و نوشابه‌های گازدار پرهیز شود. به جای مصرف غذاهای سرخ شده، از غذاهای آب پز، کبابی و تنوری استفاده نمایید و تا حد امکان از مصرف سوسیس، کالباس و ساندویچ های آماده پرهیز کنید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: