يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۸۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷
صدور حکم اعدام برای هر سه متهم پرونده نفتی
صدور حکم اعدام برای هر سه متهم پرونده نفتی
بیست و یکم بهمن ماه سال جاری با برگزاری بیست و پنجمین جلسه محاکمه بابک زنجانی تحت عنوان پرونده فساد نفتی، رسیدگی به این پرونده برای همیشه پایان یافت. جلسه ای که طی آن نماینده دادستان با قرار گرفتن در جایگاه خود اعلام کرد: تقاضای اشد مجازات برای هر سه متهم را دارم. این آغازی بود بر پایان تلخ بابک زنجانی، میلیاردری که حداقل طی دو سال گذشته توانست بیش از همیشه بر سر زبان ها باشد.

در انتظار «طناب دار»

در آن جلسه نماینده دادستان گفت: متأسفانه به‌رغم فرصت کافی اعطا شده از سوی دادگاه، زنجانی هیچ اقدامی برای اثبات حسن نیت خود نکرده و اقدام مؤثری انجام نداده است، بنابراین از محضر دادگاه درخواست در نظر گرفتن اشد مجازات را برای هر سه متهم پرونده داریم.

دادستانی تهران در کیفرخواست اولیه بابک زنجانی را به فساد فی‌الارض و اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری گسترده از شرکت ملی نفت ایران، کلاهبرداری از بانک اف‌ آی‌ آی‌ بی، جعل اسناد بانکی و حواله‌های ارزی، جعل دستور انتقال بین‌ بانکی و پولشویی به مبلغ ۱۹۶۷ میلیون یورو و نشر اکاذیب متهم کرده که قاضی برای دو اتهام فساد فی‌الارض و اخلال در نظام اقتصادی کشور اختیار صدور حکم اعدام را داشت.

بی شک همین کیفر خواست و اظهارات نماینده دادستان بود که باعث شد تا امروز سخنگوی قوه قضاییه در نهایت اعلام کند که هر سه متهم پرونده فساد نفتی به اعدام محکوم شده اند. حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نود و سومین نشست خبری خود با اعلام این خبر اظهار داشت: حکم زنجانی و دو متهم دیگری که در پرونده نفتی با وی محاکمه شدند در دادگاه بدوی صادر شده است و دادگاه بدوی این سه متهم را مفسد فی الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرده است. وی افزود: متهمان پرونده علاوه بر اعدام به رد مال در حق شاکی یعنی شرکت نفت و همچنین به جزای نقدی معادل یک چهارم پولشویی محکوم شدند.

متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی کیست؟

به گفته سخنگوی قوه قضائیه مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی در دادگاه بدوی به اتهام افساد فی الارض به اعدام محکوم شد. مهدی شمس که نامش به عنوان متهم ردیف دوم در پرونده فساد نفتی مطرح است، خود را استاد دانشگاه لندن، دکترای اقتصاد، متأهل دارای دو فرزند، دارای تابعیت مضاعف ایرانی انگلیسی و ساکن انگلیس معرفی کرده است.

وی متولد ۱۳۴۶ است که از تاریخ ۱۷ اسفند سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد و در جلسات رسیدگی به دادگاه متهمین فساد نفتی، بابک زنجانی را در دادگاه همراهی می‌کرد. اتهامات شمس بنا به قرائت کیفرخواست عبارت است از افساد فی الارض در جهت اخلال در نظام اقتصادی، مشارکت در کلاهبرداری یک و دو دهم میلیارد یورویی.

همچنین پولشویی و مشارکت در عواید حاصل از جرم به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو و پولشویی و مشارکت در عواید حاصل از کلاهبرداری شرکت نیکو به مبلغ ۷۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو از اتهامات عنوان شده وی در کیفرخواست است. به موجب ماده ۲ قانون تشدید مجازات مرتکبین به ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری، طبق قانون ۲ مبارزه با پولشویی و بندهای الف و جیم ماده ۱ و ۲ قانون اخلال گران نظام اقتصادی و مواد ۵ و ۷ و ۱۳۴ و ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی دادستانی درخواست محکومیت و مصادره اموال وی را دارد.

واکنش شهرام جزایری به صدور حکم اعدام برای بابک زنجانی

در همین حال پس از اینکه سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد بابک زنجانی به اعدام محکوم شده است، شهرام جزایری گفت: امروز شاهد صدور حکم غیر قطعی اعدام برای بابک زنجانی بودم. اولا که این حکم دادگاه محترم بدوی طبق قانون غیر قطعی است و هنوز هیچ جرمی علیه ایشان در دادگاه صالحه به اثبات قطعی نرسیده و متهم حق دارد در پناه قانون از امنیت لازم برخوردار باشد، ثانیا همگی ما باید به روند رسیدگی‌های قضایی و اجرای عدالت در دادگاه‌ها اعتماد کنیم لذا باید صبوری کرد تا حکم نهایی و قطعی مشخص شود.

وی فزود: اگر گفته‌ها و شنیده‌ها درست باشد که بابک زنجانی در دوران تحریم خدمات شایسته‌ای به کشور داشته و ان‌شاءالله اگر بتواند تا قبل از قطعیت حکم، اموال بیت‌المال را بازگرداند، به نظر بنده حتما ایشان مشمول رافت اسلامی خواهد شد و قطعا این حکم اجرا نمی‌شود، در غیر این صورت کار این متهم دشوارتر خواهد بود.

اما در حالی که هنوز وکیل مدافع بابک زنجانی هیچ گونه اظهار نری در رابطه با حکم صادر شده از سوی دادگاه انقلاب نکرده است، صدور رای از سوی دادگاه به سعت در رسانه های خارج از کشور نیز بازتاب یافت. رویترز، خبرگزاری فرانسه، بی بی سی، یورونیوز، شبکه خبری ترند و بسیاری دیگر از شبکه های رسانه ای و خبری این موضوع را به سرعت و به عنوان خبر فوری منتشر کردند.

حال اما به گفته شهرام جزایری این حکم هنوز حکم نهایی و قطعی برای انداختن طناب دار به گردن بابک زنجانی و دو متهم دیگر نیست. هنوز متهمین و وکلای آنها میتوانند تقاضای تجدید نظر در این حکم را داشته باشند و باید منتظر ماند و دید که آیا این حکم، در نهایت برای بابک زنجانی به اجرا در خواهد آمد یا آنکه متهم با پرداخت دیون خود میتواند مشمول رافت اسلامی شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: