يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۸۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹

دکترمن- دکتر مارتين وين مشاور سرطان پوست مي گويد: اولين اقدام در هنگام بروز آفتاب سوختگي دوري از نور خورشيد و ماندن در خانه است. هنگامي که خطر قرار گرفتن در معرض خورشيد را به حداقل رسانديد راهکارهايي براي درمان آفتاب سوختگي وجود دارد.

خنک کننده‌هاي پوستي

براي خنک کردن پوست آفتاب سوخته، يک حوله‌ مرطوب را بر روي پوست قرار دهيد يا از دوش آب سرد استفاده کنيد. در مناطق آسيب ديده پوست، حوله مرطوب را به مدت (10 الي 15) دقيقه به صورت روزانه قرار دهيد. استفاده از دوش‌ آب سرد و مرطوب کننده‌ها به صورت روزانه توصيه مي‌شود ولي بايد توجه داشت که از چه مرطوب کننده‌اي استفاده مي‌کنيد.

لايه برداري از پوست و تاول‌ها

لايه برداري راهي طبيعي براي از بين بردن پوست آسيب ديده است. کارشناسان معتقدند نابودي و ترکاندن تاولها به هيچ وجه مناسب نيست و روند درمان را کند مي‌کند و احتمال ابتلا به عفونت را افزايش مي‌دهد بنابراين فقط لايه برداري با شيوه‌اي متناسب مد نظر است. اگر تاولها سهوا ترکانده شد، لازم است به آرامي با آب و صابون ملايم آن را تميز کنيم و از يک کرم ضد باکتري و پانسمان مرطوب براي بهبود آن استفاده کنيم.

مسکني براي درد

تعدادي از داروها به کاهش درد ناشي از آفتاب سوختگي کمک مي‌کنند براي مثال ايبوپروفن و يا ناپروکسن کاهش دهنده اين درد است. پزشکان کاهش درد و کم شدن تورم و قرمزي را با اين داروها در بيماران مشاهده کردند. علاوه بر مرطوب کننده‌ها، کرم‌هيدروکورتيزون با دوز پايين(0.5- 1.0) مي‌تواند درد و تورم ناشي از آفتاب سوختگي را کاهش و آن را بهبود ببخشد.

حفظ آب پوست

افراد براي کمک به التيام زخم پوست خود نياز به نوشيدن آب اضافي دارند. بعضي ميوه‌ها و غذاها به حفظ آب بدن کمک مي‌کنند براي مثال نوشيدن يک فنجان آب هندوانه به صورت روزانه توصيه مي‌شود. نوشيدن آب ميوه‌ها که سرشار از ويتامين است سبب مي‌گردد که پوست با داشتن يک دامنه‌ي سالم از مواد غذايي بازسازي خود را آغاز کنند.

حفاظت از پوست

اجتناب از قرار گرفتن در معرض اشعه‌ي خورشيد براي کل بدن ضروري است و اين امر که فقط صورت را محافظت کنيم اشتباه محض است. افراد بايد با استفاده از پارچه‌هايي با بافت محکم در برابر خورشيد ظاهر شوند. اين اختلالات در اين افراد طبيعي است و براي کاهش اصطحکاک، سايش و راحت‌تر شدن خواب اضافه کردن پودر تالک در ملحفه‌ها توصيه مي‌شود.

در پايان ذکر اين نکته ضروري است که هر کس بايد با احتياط و ايمني کامل در معرض نور خورشيد قرار بگيرد زيرا اشعه‌ي خطرناک خورشيد، بدون در نظر گرفتن سن، قوميت و نژاد سبب آسيب رسيدن به پوست فرد و در نهايت افزايش خطر ابتلا به سرطان پوست خواهد شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: