دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۸۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱
نظر مساعد رئیس جمهور و وزیر ورزش در پاسخ به درخواست رسول خادم
صدای زنگ اجابت در پی درخواست مکرر خادمحدودا ۵ ماه تا آغاز بزرگترین فستیوال ورزش جهان باقی مانده است. رقابت های المپیک ۲۰۱۶ ریو در پیش است اما فضای کشور طبق آنچه کارشناسان گفته اند المپیکی نیست. ورزش کشتی در این سالها نقش زیادی در بهبود جایگاه ایران در رده بندی نهایی المپیک داشته است اما مشکلاتی برای آماده سازی المپیک ۲۰۱۶ وجود دارد مشکلاتی که به وزیر ورزش و رئیس جمهور هم کشیده شد.

*حضور در فدراسيون

رسول خادم در مصاحبه‌اي كه چند ماه قبل با خبرآنلاين داشت درباره حضورش در فدراسيون كشتي گفت: براي ثابت كردن چيزي در مجموعه كشتي نيامده‌ام كه بخواهم در برابر برخي رفتارها و صحبت‌ها عكس‌العمل نشان بدهم و يا توضيحاتي را ارائه كنم، چون من به ضعف‌هاي رسول خادم بيش از همه واقفم. خيلي جاها هم هيچ تلاشي ندارم كه بخواهم بگويم اين ‌فرد ضعف ندارد يا ناتوان نيست. براي همين هم خيلي از مسائلي كه گفته مي‌شود، شايد بيشترشان هم غيرواقعي باشد اما من سعي كرده‌ام از كنار آنها عبور كنم. واقعا زياد هم مهم نيست. بارها گفته‌ام تا زماني كه بگذارند كار كنم، در كشتي خواهم ماند.

*حمایت از ۲۰ مدال آور

رسول خادم چندی قبل اولین نامه خود را به رئيس‌جمهور نامه نوشت. در بخشي از اين نامه آمده است: احتراما همانطور كه مستحضر هستيد رقابت‌هاي المپيك ۲۰۱۶ برزيل، در حدود شش ماه آينده به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين رويدادهاي سياسي و اجتماعي جهان در سال ياد شده برگزار خواهد شد. با عنايت به اينكه براي فدراسيون‌هاي المپيكي، كادرهاي فني و قهرمانان ملي قطعي شده است، كه كسب موفقيت و پيروزي در مسابقات المپيك برزيل، هيچ گونه اهميت و اولويتي بر مبناي سياست‌هاي جاري آن دولت محترم ندارد، سپاسگزار خواهد بود، بفرماييد، سخنگوي معزز دولت، صراحتا اعلام فرمايند، به دليل محدوديت‌هاي مالي و اجرايي، يا هر علت ديگري كه صلاح مي‌دانيد، دولت توانايي حمايت از حداكثر ۲۰ قهرمان ملي كه در چند رشته ورزشي محدود (كشتي، وزنه‌برداري، تكواندو، دووميداني و يا... تيراندازي) مي‌توانند مدعي كسب مدال در المپيك ۲۰۱۶ برزيل، براي كشور عزيزمان ايران باشند را ندارد. در واقع قهرمانان ملي، مربيان و مديران ورزش‌هاي المپيكي كشور، كه تمامي عمر، آبرو و توانايي خود را از زمان فعاليت آن دولت محترم، با كمترين حمايت ممكن، صرف برنامه‌ريزي و فعاليت براي كسب موفقيت در مسابقات المپيك آينده نموده‌اند، انتظار دارند، دولت محترم صادقانه، اولويت نداشتن كسب نتيجه در مسابقات المپيك برزيل را به ده‌ها ميليون مردم علاقه‌مند به ورزش در كشور اعلام نمايد. جناب آقاي دكتر روحاني عزيز، حتما استحضار داريد، كه كسب موفقيت در مسابقات المپيك، موضوعي كاملا ملي و بخشي از منافع ملي كشور محسوب مي‌شود. از اين‌رو موضوعي نيست كه انتظار داشته باشيم بخش خصوصي مسائل و مشكلاتش را حل و فصل نمايد. لازم است براي روشن شدن افكار حضرتعالي، عرض كنم، سهم بودجه دولت در تامين نياز‌هاي مالي فدراسيون‌هاي المپيكي، كمتر از پانزده درصد از كل بودجه فدراسيون‌هاي مذكور است. در واقع فدراسيون‌هاي المپيكي كه فاقد هرگونه ساختار اقتصادي و منابع مالي هستند، بيش از هشتاد درصد از هزينه‌هاي خود را با دست خالي و گرو گذاشتن آبروي مديران، پيشكسوتان، مربيان و قهرمانان ملي‌شان تامين مي‌كنند. حتما تصديق مي‌فرماييد خدا را خوش نمي‌آيد به‌دليل عدم توجه مسئولان محترم، بيش از اين، اين سرمايه‌هاي معنوي جامعه را قرباني كنيم. تقاضا دارم توجه فرماييد كه اعلام صادقانه مواضع عملي دولت محترم كه در چند ماه گذشته نيز عملا بر آن اصرار داشته است، درباره عدم توانايي حمايت مالي و اجرايي از حداكثر بيست قهرمان ملي كه مي‌توانند مدعي كسب مدال در المپيك برزيل باشند، ارزشمندترين رفتاري است كه دولت محترم در برابر خواست و انتظار ميليون‌ها نفر از مردم علاقه مند به كسب موفقيت در مسابقات المپيك برزيل، مي‌تواند داشته باشد.

*نامه دوم

رسول خادم برای بار دوم به رئیس جمهور نامه نوشت. او در این نامه دغدغه‌های قهرمانان را نه رسیدگی مالی که حمایت معنوی از ورزشکاران المپیکی عنوان کرده است. وی اعلام کرده وقتی درخواست حمایت از ورزشکاران می شود بلافاصله بحث مادی مطرح می شود در صورتی که خواسته ورزشکاران حمایت معنوی است.

*دردل به حق

محمود گودرزی در حاشیه مراسم تجلیل از خیرین عرصه ورزش در پاسخ به سوالی درباره گلایه‌های رسول خادم مبنی بر عدم حمایت از ورزشکاران المپیکی گفت: این درد دل‌ها به حق بوده است و امروز صبح نیز در جلسه هیات دولت من خودم به اعضای دولت و رییس جمهور این مطالب را منعکس کردم. معتقدم ورزش باید بیش از این‌ها حمایت شود و البته اعضای هیات دولت از این حمایت بیشتر استقبال کردند. وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: خوشبختانه قول‌های خوبی از سوی دولت برای حمایت از ورزش داده شده و امیدوارم آرامش به فدراسیون‌ها تزریق شود و در کمال آسایش ورزشکاران فعالیت‌های خود را دنبال کنند. گودرزی خاطرنشان کرد: من نامه‌ای در این زمینه به رییس جمهور زده‌ام و ایشان قول‌هایی برای توجه هرچه بیشتر به ورزشکاران داده‌اند. فراموش نکنیم که سال ۹۴ برای ما سال بسیار سختی از نظر اقتصادی بود.

*اولویت دولت

دکتر روحانی در جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت، با برشمردن ورزش عمومی و قهرمانی به عنوان ضرورت‌های مهم سلامت و نشاط ملی، گفت: مردم با حساسیت مسأله ورزش و قهرمانی را دنبال می‌کنند و موفقیت ورزشکاران برای مردم ایران بویژه جوانان از اهمیت خاصی برخوردار است. رییس‌جمهوری حضور مقتدرانه و پیروزمندانه قهرمانان کشور در المپیک آینده و حضور تیم‌های ملی در میادین جهانی را از اهداف و خواسته‌های مهم ملی دانست و تاکید کرد: تقویت ورزش همگانی و قهرمانی به عنوان اولویت‌های مهم دولت است. روحانی اظهارداشت: وزارت ورزش و جوانان به عنوان دستگاه تخصصی و مسئول، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سایر دستگاه‌ها به عنوان حامی و پشتیبان این وزارتخانه موظفند که حداکثر مساعی را برای پاسخگویی شایسته به این خواسته ملی بکار گیرند و روند پیشرفت کار را به طور منظم به اینجانب گزارش کنند.

*تشکر فدراسیون

سخنگوی فدراسیون کشتی گفت: از اینکه رییس محترم جمهور، صدای قهرمانان ملی و فدراسیون های المپیکی را شنیدند، سپاسگزاریم. علیرضا رضایی با بیان این مطلب افزود: پاسخ و پیگیری دکتر روحانی و دستور جدی ایشان به دستگاه‌های مسئول برای پیگیری مسائل و مشکلات تیم های المپیکی می‌تواند نقطه عطفی در نوع نگاه متفاوت و متناسب با شان و جایگاه قهرمانان ملی و موضوع حضور تیم های ملی ایران در المپیک باشد. وی ادامه داد: امیدواریم دستور عالی ترین مقام دولت، با پیگیری ویژه وزارت ورزش و جوانان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی توام بوده و بنا بر تاکیدی که رئیس محترم جمهور داشته اند به نتایجی عملی و مثبت در وضیعت قهرمانان ملی و تیم های المپیکی منجر شود.دارنده مدال نقره المپیک خاطر نشان کرد: از جناب آقای رییس جمهور می خواهیم گام جدیدی که برای ورزشکاران ملی برداشته‌اند را ادامه دهند، تا روز به روز قهرمانان ملی و فدراسیون های المپیکی حضور و توجه ایشان را بیش از پیش احساس نمایند و با حمایت مستقیم دولت از قهرمانان ملی، شاهد شکل گیری روحیه ای مضاعف و انگیزه ای ویژه در میان ورزشکاران المپیکی کشورمان برای فتح سکوهای المپیکی باشیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: