دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۸۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴
آهنگساز سریال امام علی (ع) کیست؟
فرهاد فخرالدینی ۲۱ اسفند ۱۳۱۶ در تبریز به دنیا آمد و از پنج سالگی آموختن موسیقی را آغاز کرد. دوره ردیف‌های موسیقی را زیر نظر احمد مهاجر آموخت و بعد از مدتی نزد استاد ابوالحسن صبا رفت و نوازندگی ویولن را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب‌کرد. مدتی بعد وارد دوره عالی هنرستان موسیقی شد. تحصیلاتش به پایان نرسیده بود که از سوی ریاست وقت هنرستان، استادحسین دهلوی، به تدریس در همان هنرستان دعوت شد. سال ۱۳۴۴ همکاری با برنامه‌های مختلف رادیو را آغاز کرد و از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۸ رهبر ارکستر بزرگ رادیو و تلویزیون شد. فخرالدینی از سال ۱۳۴۷ ساخت موسیقی فیلم را با آهنگسازی برای فیلم سینمایی شوهر آهو خانم به کارگردانی داوود ملاپور آغاز کرد.

وی آلبوم‌هایی را در سال‌های دهه ۵۰ انتشار داد که از جمله شاخص‌ترین آنها چهارگاهی است که با آواز محمدرضا شجریان اجرا و به بازار موسیقی عرضه کرد. فخرالدینی در این آلبوم برای نخستین بار برای آواز هم قطعه نوشت و از این جهت کاری نو را سامان داد.

در آثار او طعم و رنگ ایرانی به خوبی حس می‌شود و برخی از آثارش همانند موسیقی سریال سربداران در کشورهای دیگر نیز اجرا شد. او برای موسیقی سریال امام علی (ع) نتیجه ۳۰ سال پژوهش خود درباره عبدالقادر مراغی را در تیتراژ ابتدایی این سریال به کار برد که در نوع خود کاری کم‌نظیر بود.

فرهاد فخرالدینی از سال ۱۳۷۷ با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارکستر موسیقی ملی ایران را راه‌اندازی کرد و در نخستین اجرای این ارکستر از آواز محمدرضا شجریان و ساخته‌های علی تجویدی بهره برد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: