چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۸۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
مردی که حافظه‌ای شگفت داشت
علی‌اکبر شهنازی، نوازنده تار و ردیف‌دان و موسیقیدان، ۲۳ اردیبهشت ۱۲۷۶ خورشیدی در تهران متولد شد. آموزش تار را از ۸ سالگی نزد پدرش آغاز کرد و در مدت ۶ سال ردیف موسیقی ایرانی را از وی آموخت. مدتی از محضر درویش خان بهره برد. اولین صفحه‌اش را با جناب دماوندی در ۱۴ سالگی در بیات ترک و افشاری در تهران ضبط کرد. در ۱۸ سالگی جانشین پدرش شد و آموزش شاگردان پدرش را به‌عهده گرفت. در سال‌های دهه ۱۳۰۰ معروف‌ترین نوازنده تار در تمام محافل هنری بود. در اواسط ۱۳۰۵ به دعوت کمپانی هیز ماسترز ویس صفحاتی از او با آواز اقبال آذر خواننده نامی دوران قاجار  ضبط شد. سال ۱۳۰۸ هنرستان موسیقی شهنازی را تأسیس کرد. با تأسیس رادیو در برنامه‌های هفتگی موسیقی رادیو به همراه ادیب خوانساری، روح‌بخش و... نوازندگی می‌کرد. در سال ۱۳۳۴ در هنرستان آزاد موسیقی به آموزش مشغول شد. در سال ۱۳۴۱ ردیف آقا حسینقلی و در سال ۱۳۵۶ ردیف دوره عالی را ضبط کرد.
نقل است که شهنازی ذهن و حافظه‌ای شگفت‌انگیز داشت. او دستی چیره در آهنگسازی و تصنیف‌سرایی داشت و برخی از چهارمضراب‌ها و پیش‌درآمدها و رنگ‌ها و تصانیف او در زمره آثار ماندگار تاریخ موسیقی ایران به شمار می‌آیند.
از تصانیفی که ساخته می‌توان به تصنیف ای نوع بشر، به اصفهان رو، سرود جوانان وطن، تصنیف چهارگاه، (زد لشکر گل) اشاره کرد. شهنازی با شاعرانی چون ملک‌الشعرای بهار، وحید دستگردی، امیر جاهد و حسین مسرور همکاری کرده و خوانندگانی نظیر اقبال السلطان، رضا قلی ظلی، طاهرزاده، قمر و ادیب خوانساری آثارش را اجرا کرده‌اند. وی ۲۸ اسفند ۱۳۶۳ درگذشت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: