جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۸۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۵
آیا اصولگرایان بار دیگر به رئیس دولت نهم و دهم رو می‌آورند؟
مرد کاشپن بهاری که دو سال تمام را در سکوت مطلق خبری می گذراند، در اولین روزهای بهار امسال برگشته است تا در تیتر رسانه ها باشد. حالا و بعد از شکست اصولگرایان در انتخابات مجلس بار روزی نیست که حرفی یا خبری یا عکسی از احمدی نژاد را نبینیم. او سفرهای استانی اش را آغاز کرده است و در همایش ها و بزگداشت ها شرکت و سخنرانی می کند. او به سوال های خبرنگاران مبنی بر شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ مثل همیشه جواب های مبهم می دهد تا جذابیت همیشگی اش برای رسانه ها دو چندان شود و گمانه زنی ها درخصوص آینده سیاسی او بیشتر. تیم رسانه ای او هم این روزها بیش از همیشه مشغول اند. از تهیه پوستر برای «آمدن» او تا خبر یارانه ۲۵۰ هزرا تومانی تا تایید و تکذیب های اظهارات منتسب به او.
در این میان تحلیلگران در حال تحلیل اند که آیا قصد احمدی نژاد انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ است یا نه. از اصلاح طلبان و منتقدان احمدی نژاد، گروهی می گویند او تایید صلاحیت نخواهد شد، برخی دیگر می گویند اصلا رای نخواهد آورد و عده ای دیگر از بلاهایی می گویند که دوره احمدی نژاد بر این مملکت وارد کرد. اصولگرایان اما در این روزها ساکت اند. آن ها که زمانی تیغ تیز انتقادات خود را در ماجرای خانه نشینی احمدی نژاد و نیز نزدیکی مشایی به احمدی نژاد متوجه او کرده بودند، حالا که در مجلس قافیه را باخته اند و در ریاست جمهوری نیز کاندیدایی ندارد، بی شک راهی به جز بازگشت به احمدی نژاد ندارند. هرچند حالا نوبت احمدی نژاد است که ناز کند و این گونه است که اعلام کرده است اگر بیاید مستقل می آید.  
انگیزه احمدی نژاد چیست؟
در حالی که عده ای می گویند احمدی نژاد سودای بازگشت به قدرت و شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را دارد، برخی انگیزه احمدی نژاد را چیز دیگری می دانند. امیر محبیان تحلیلگر اصولگرا انگیزه احمدی نژاد و تیمش از تبلیغات این روزهایشان را با دو رویکرد مجزا می خواند، یکی تطهیر و شبهه زدایی از احمدی نژاد و دولت او و دیگری برجسته سازی اشکالات و نواقص دولت حسن روحانی. محبیان درخصوص انتخابات ۹۶ می گوید: فکر می کنم محمود احمدی نژاد؛ اصولگرایان را واجد ظرفیت ها ایجابی بالا نمی داند و به عبارتی اصولگرایان را فاقد قدرت تهییج و جذب افکار عمومی می داند و بر توانمندی خود در این زمینه بیشتر اعتماد دارد. حدس می زنم احمدی نژاد از قدرت خود برای مدیریت فضا و به میدان کشاندن اصولگرایان در میدان مورد نظر خود؛ برداشتی مبالغه آمیز دارد. البته وضعیت انفعالی اصولگرایان و اعتماد به نفس پایین آمده ممکن است دست احمدی نژاد را در این بازی بازتر کند.
بهروز نعمتی نماینده مجلس نهم دیگر شخصیت اصولگرایی است که به این سوال پاسخ داده است. او در پاسخ به این سوال که چرا به تازگی تیم رسانه ای رئیس دولت های نهم و دهم در فضای مجازی فعال شده اند، گفت: من فکر می کنم تیم رسانه ای او بیشتر به دنبال این است که تفکر احمدی نژاد را احیا کنند و از او چهره ای مثبت ارائه کنند. به گفته نعمتی تیم رسانه ای احمدی نژاد می خواهد رئیس دولت های نهم و دهم را از چنین مسائلی دور کند تا بخواهند او را برای ریاست جمهوری مطرح کنند. او می گوید: احمدی نژاد و هوادارانش از هر فرصت و موقعیت برای اظهارنظر و خبرسازی استفاده می کنند تا گذشته را پاک کنند.
روزنامه شرق نیز در یادداشتی به این موضوع پرداخته است. این روزنامه با بیان اینکه بر اینکه احمدی نژاد می داند دیگر نمی تواند به قدرت بازگردد تاکید می کند انگیزه او زنده نگه داشتن گفتمانش و به قدرت رساندن فردی نزدیک به خودش است. این یادداشت می نویسد: او به‌‌‌دنبال استحاله گفتمان خود و بازکردن راهی برای به‌قدرت‌رسیدن کسی است که برگزیده او است. وگرنه او بهتر از هرکسی می‌داند که خودش دیگر به قدرت باز نمی‌گردد. این یادداشت تاکید می کند: او برای موفقیت در این راه باید مخالفانش را وادار به واکنش کند و نشان دهد، رقیب و خطر جدی برای اعتدال‌گرایی است. او بدش نمی‌آید که تحلیلگران سیاسی و سیاست‌مداران «احمدی‌نژادهراسی» راه بیندازند.
آیا اصولگرایان از احمدی نژاد حمایت خواهند کرد؟
صادق زیباکلام تحلیلگر اصلاح طلب می گوید اصولگرایان چاره ای جز حمایت از احمدی نژاد ندارند. او با بیان اینکه در حال حاضر اصولگرایان با بحران عدم محبوبیت مواجه هستند می گوید: سوال مهمی که مطرح است این است که فرض بگیریم روحانی خیلی در زمینه اقتصادی موفق نشود، آنگاه نامزد اصولگرایان چه کسی می خواهد باشد؟ هیچ یک از شخصیت هایی که بتوانند نامزد اصولگرایان شوند از محبوبیت برخوردار نیستند و شاید بتوان گفت جدی ترین آنها قالیباف است.
وی در ادامه می گوید: لذا اصولگرایان برای کسب قدرت هیچ چاره ای ندارند که به سمت احمدی نژاد بروند و ایشان را نامزد اصلی خود بکنند؛ در غیر این صورت حتی اگر روحانی خیلی هم در زمینه اقتصادی موفق نباشد هیچ یک از چهره های مطرح اصولگرا پتانسیل رای آوری و رقابت با وی را ندارند. لذا می توان گفت با تداوم وضعیت کنونی اقتصاد، تنها فردی که می تواند روحانی را مورد چالش قرار دهد احمدی نژاد است و از این منظر تصمیم برای اصولگرایان دشوار و سرنوشت ساز خواهد بود.
زیباکلام در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان به دنبال احمدی نژاد خواهند رفت؟، می گوید: قدرت برای اصولگرایان مانند عسل، شیرین است و بین شیرینی قدرت و عدم انتخاب احمدی نژاد، آنها شیرینی قدرت را انتخاب می کنند و غرور خود را زیر پا خواهند گذاشت و سراغ وی خواهند رفت؛ چون با انتخابات هفتم اسفند متوجه شده اند که نمی توانند در انتخابات ۹۶ پیروز شوند. احمدی نژاد در میان اقشار و لایه های متوسط به پایین جامعه و افراد روستایی و سنتی از محبوبیت کاریزماتیک برخوردار است. خیلی از اصولگرایان هم حاضر نشدند احمدی نژاد را محکوم کنند و به طور مثال جبهه پایداری خیلی راحت پشت سر احمدی نژاد قرار خواهد گرفت.
وی ادامه می دهد: لذا اگرچه من معتقدم احمدی نژاد همین الان حداقل ۱۰ میلیون رای دارد اما این ۱۰ میلیون نفر فقط به احمدی نژاد رای می دهند و حاضر نیستند به فردی حتی شبیه او رای بدهند. بنابراین وقتی اصولگرایان علی رغم همه آن خاطرات تلخی که با احمدی نژاد دارند به دنبال وی بروند، صدا و سیما، ائمه جمعه و جماعات و ... پشت سر وی قرار می گیرند و از آنجا که بالاخره اصولگرایان یک بدنه اجتماعی دارند بر تعداد آن ۱۰ میلیون نفر اضافه خواهد شد.
کوهکن عضو جبهه پیروان اما نظر دیگری دارد. او درباره امکان همکاری جریان اصولگرایی با احمدی نژاد در انتخابات آتی می گوید: آقای احمدی نژاد و برخی از مشاوران اعظم وی سال های سال است که از اصولگرایی تبری جستند در نتیجه دیگر در اصولگرایان تمایلی به سمت و سوی او وجود ندارد. وی تاکید می کند: با اطلاعاتی که از اشخاص حقیقی تاثیرگذار دارم احتمال اینکه جریان اصولگرا به سمت احمدی نژاد سوق یابد یک درصد هم نیست.
ناصر ایمانی دیگر اصولگرایی است که در این خصوص سخن گفته است. او نسخه بازگشت به احمدي نژاد را یک اشتباه می خواند و به اصولگرایان توصیه می کند: این راهکار بسیار نادرستی است. البته تا جایی که من خبر دارم این دست اخبار و اطلاعات کاملا غلط است و در بین اصولگرايان اصلا و ابدا بازگشت به سمت احمدي نژاد مطرح نيست. ایمانی تاکید می کند: احمدي نژاد به خاطر عملکردی که در دوران خودش داشت، خصوصا بحث ۱۱ روز خانه نشيني و مشايي همواره از طرف اصولگرایان مورد نقد قرار گرفته است. در نتیجه بسیاری از اصولگرایان به دلیل این که احتمال می دهند احمدی نژاد دوباره این دست اقدامات را مجدد انجام دهند تمایلی ندارند که وی بازگردد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: