جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۹۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
شکست برنی سندرز در انتخابات مقدماتی آمریکا قطعی شد
رقابت‌های مقدماتی و درون حزبی انتخابات آمریکا در دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، روز سه شنبه ۲۶ آوریل در ایالات کنتیکت، دلاویر، میری لند، پنسیلوانیا و رود آیلند ادامه یافت. نتایج برآمده از رقابت نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا در این ایالت‌ها، گویای آن است که در میان دموکرات‌ها، کلینتون در چهار ایالت و سندرز در یک ایالت پیروز شدند. از سوی دیگر، در میان جمهوری‌خواهان، دونالد ترامپ همه تلاش‌های رقبا را خنثی کرد و قاطعانه در تمام ایالت‌ها پیروز شد. بر اساس گزارش پایگاه خبری «پولیتیکو» نتایج کلی برآمده از رقابت‌های درون حزبی در ایالت‌های کنتیکت، دلاویر، مریلند، پنسیلوانیا و رود آیلند حاکی از آن است که در میان دموکرات‌ها، هیلاری کلینتون در ایالت‌های کنتیکت، دلاویر، مریلند و پنسیلوانیا و برنی سندرز در ایالت رود آیلند اکثریت آرا را به دست آوردند. در میان جمهوری‌خواهان نیز در تمام ایالت‌های مذکور دونالد ترامپ قاطعانه اکثریت آرا را کسب کرد.

وداع با پیرمرد سوسیالیست

نتایج به دست آمده در رقابت‌های درون حزبی پنج ایالت مذکور، در حالی رقم خورد که در ماه‌های گذشته در مجموع انتخابات‌های درون حزبی که تاکنون برگزار شده بود، در حزب دموکرات هیلاری کلینتون در ۱۹ و برنی سندرز در ۱۲ ایالت پیروز شدند. در میان جمهوری‌خواهان نیز دونالد ترامپ در ۲۰ ایالت و تد کروز در ۱۰ ایالت پیروز شدند. حالا و با این نتایج، دیگر تکلیف نامزد دموکرات‌ها مشخص شد و هیلاری کلینتون به احتمال بالا برای انتخابات نهایی نامزد این حزب معرفی خواهد شد. در میان جمهوری‌خواهان نیز هرچند دونالد ترامپ فراتر از انتظار ظاهر شد، اما اگر او نتواند تعداد وکلای انتخاباتی (دیلیگیت) خود را به عدد ۱۲۳۷ برساند، با توجه به مخالفان فراوانی که در حزب دارد، احتمالاً نامزد نهایی معرفی نخواهد شد.

از نکات مهم و قابل ذکر در مورد شرایط پیش از برگزاری انتخابات درون حزبی در پنج ایالت کنتیکت، دلاویر، مریلند، پنسیلوانیا و رود آیلند، می‌توان به نظرسنجی‌های مختلف اشاره کرد. غالب نظرسنجی‌ها نشان از پیروزی کلینتون و ترامپ داشتند. در مورد نامزدهای جمهوری‌خواه، با توجه به ناامیدی رقبا نسبت به پیروزی آن‌ها تمام تلاش خود را بر سر به حد نصاب نرسیدن امتیازات ترامپ متمرکز کردند، چون «ترامپ» نهایتاً به ۱۲۳۷ وکیل انتخاباتی برای پیروزی در حزب نیاز دارد. پیش از برگزاری انتخابات سه شنبه، تعدای وکلای انتخاباتی ترامپ ۸۴۴، کروز ۵۴۳ و کاسیچ ۱۴۸ بود. هنوز دقیق تکلیف ۱۱۸ رأی نمایندگی روز سه شنبه مشخص نیست، ولی حتی اگر تمام این رأی‌ها به «ترامپ» برسد، او تا حد نصاب حزب فاصله زیادی دارد. در این میان، روز سه شنبه ترامپ با انتقاد شدید از عملکرد برخی روزنامه‌ها نظیر «نیویورک تایمز» گفت: «پوشش نادرست و غیر واقعی اخبار توسط روزنامه‌ها، نشان از آن دارد که کاغذ راه خود را گم کرده است».

از سوی دیگر، پیشتر تکلیف انتخابات در حزب دموکرات تقریباً تمام شده بود و سندرز شانس توفیق در برابر رقیب خود را با شکست در ایالت نیویورک در هفته پیش از دست داده بود. با وجود این، او ناامید نشد و در روز سه شنبه، تلاش فراوانی برای کسب رأی انجام داد. سندرز در یکی از مواضع خود خطاب به هواداران گفت: «بیایید و به مردم جهان نشان دهید، شما به دنبال یک انقلاب سیاسی در این کشور هستید». کلینتون نیز در روز سه شنبه تأکید زیادی بر حقوق زنان داشت و در این رابطه گفت: «زنان باید در جنبه‌های مختلف همانند مردان از حقوق برابر برخوردار باشند. زنان باید در بعد سیاسی، اقتصادی و همچنین در فضای خانه و در سرتاسر جهان از آزادی و حقوق برابر با مردان بهره مند شوند». پس از اعلام نتایج، برنی سندر» باز هم با تکرار مواضع خود در صفحه توئیتر شخصی خود به طبقه ثروتمند جامعه آمریکا اشاره کرد و گفت: «آن‌ها نمی‌توانند با چنگ زدن به یک دوست و همفکر همه چیز را در اختیار خود نگه دارند».

از سوی دیگر «کلینتون» با اشاره به مشکلات اقتصادی مد نظر رقیب خود در جمع هواداران خود گفت: «ما نیز به مشکلات اقتصادی واقفیم و می‌دانیم که دستمزدها بسیار پایین و نابرابری بیش از حد بالاست. به وال استریت دیگر اجازه داده نخواهد شد یک تهدید خیابانی خود را نشان دهد». تد کروز که در انتخابات روز سه شنبه شکست سختی را متحمل شد نیز گفت: «ما از رئیس جمهوری که آمریکا را تقسیم کرده است، خسته شدیم. ما دنبال رئیس جمهوری هستیم که دوباره آمریکا را متحد کند و ما را دوباره به یاد این بیندازد که ما آمریکایی هستیم».

جزئیات نتایج انتخابات روز سه شنبه نشان از آن دارد که در میان نازمزدهای دموکرات هیلاری کلینتون در ایالت، کنتیکت با ۴۹.۵ دصد، دلاویر با ۶۰ درصد، مریلند با ۴۶.۲ درصد و پنسیلوانیا با ۶۰ درصد رأی اول شد و سندرز در ایالت رود آیلند با ۵۵ درصد رأی پیروز شد. در میان جمهوری خواهان نیز ترامپ در ایالت کنتیکت با ۶۰ درصد، دلاویر با ۶۱ درصد، مریلند با ۵۶ درصد، پنسیلوانیا با ۵۹ درصد و در رود آیلند با ۶۴ درصد رأی پیروز شد.

در مجموع، در حال حاضر در حزب دموکرات، هیلاری کلینتون با کسب ۲۱۵۱ وکیل انتخاباتی، به عدد مورد نیاز، یعنی ۲۳۸۳ بسیار نزدیک شده و این در حالی است که هنوز تکلیف ۱۲۷۶ وکیل انتخاباتی این حزب مشخص نشده و این یعنی پیروزی کلینتون تقریباً قطعی است. پس از وی، سندرز با ۱۳۳۸ وکیل انتخاباتی قرار دارد که هرچند رسیدن به کلینتون را برای وی ناممکن می‌سازد، اما به عقیده تحلیلگران، نشان از تحولی جدی در رفتار انتخاباتی رأی‌دهندگان دموکرات و برجسته شدن تمایلات چپ‌گرایانه در این حزب دارد. در حزب جمهوری‌خواه نیز ترامپ با کسب ۹۵۴ وکیل انتخاباتی پیشتاز است و پس از وی، کروز با ۵۶۲ و کاسیچ با ۱۵۳ وکیل انتخاباتی قرار دارد. در حال حاضر، همه تلاش کروز و کاسیچ این است که جلوی رسیدن ترامپ به عدد حیاتی ۱۲۳۷ وکیل انتخاباتی را بگیرند تا جلوی معرفی وی به عنوان نامزد نهایی جمهوری‌خواهان گرفته شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: