شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۹۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
پیشنهاد رسایی برای دستبرد به ناوهای آمریکایی در خلیج فارس رد شد
نمایندگان مجلس امروز طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات آمریکا علیه ایران را بررسی کردند که در نهایت نیز با اکثریت آرا کلیات آن تصویب شد. اما این طرح مخالفانی داشت که نظرات خود را بیان کردند و نماینده دولت نیز در مجلس حضور داشت و در این خصوص سخن گفت. همچنین حمید رسایی طرحی جنجالی برای دستبرد به ناوهای آمریکایی در خلیج فارس را در راستای این طرح پیشنهاد کرد که رای نیاورد.

این طرح پختگی لازم را ندارد
در جلسه امروز کمال‌الدین پیرموذن به عنوان مخالف کلیات طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات آمریکا علیه ایران صحبت کردند. کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس در مخالفت با کلیات طرح با تأکید بر اینکه این طرح از پختگی کامل برخوردار نیست، گفت: ترسم از آن است که با عجله طرحی را تصویب کنیم که ملعبه‌ای برای شیطنت بیشتر استکبار باشد. لذا باید طرحی را به تصویب برسانیم که موجبات درهم ریختگی نظام حقوقی نشود.
پیرموذن تأکید کرد: ما فقط شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهیم در حالی که با فرار مغز‌ها آن کشور را تقویت می‌کنیم لذا درخواست دارم که طرحی معقول، ‌کارساز و ضداستکبار با مشارکت دولت و سردمداران نبرد دیپلماسی تهیه کنیم تا مشکلی برای دولت برآمده از اراده ملت پیش نیاید.

همچنین معاون پارلمانی وزارت امور خارجه که در جریان رسیدگی به کلیات طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی در مجلس حضور داشت گفت:‌ بیش از ۵۰ میلیارد دلار تاکنون آمریکا توسط محاکم دادگستری ما و براساس شکایت اتباع و پیگیری قوه قضاییه و همکاری دولت محکوم شده است.

حسن قشقاوی اظهار کرد: ‌در این که اقدام آمریکا خلاف صریح حقوق بین المللی است اجماع ملی در کشور وجود دارد. حتی از نظر دیوان بین‌المللی دادگستری هم اقدام آمریکا مردود است و در این فرآیند سیاسی‌ترین سیستم قضایی در دنیا سیستم آمریکا است که هر وکیلی با پول و نزدیکی به لابی صهیونیست حرفش ذی‌حق‌تر است. وی با بیان این که در مورد مسایل قضایی باید کلمه به کلمه آن با حساسیت بیشتری مورد توجه قرار گیرد گفت: در همین مجلس قوانین بسیاری تصویب شده و آیین نامه‌های اجرایی هم تعیین شده است و بنده بر اساس این قوانین است که می‌گویم تا ۵۰ میلیارد دلار تاکنون محاکم دادگستری ما آمریکا را محکوم کرده‌اند.

معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار کرد:‌ قانون الزام دولت به پیگیری حقوق جانبازان وقربانیان جنگ شیمیایی مصوب سال ۸۷ ، قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی، قانون الزام دولت به پیگیری و استیفای حقوق دیپلمات‌های ایرانی آسیب دیده از اقدامات دولت‌های خارجی به ویژه دولت آمریکا مصوب سال ۸۹ و قانون پیگیری حقوقی و سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ مصوب سال ۹۲ از جمله این قوانین هستند که آیین نامه اجرایی هم دارند، لذا بر اساس این قوانین است که با هماهنگی کامل دولت و قوه قضاییه بیش از ۵۰ میلیارد دلار بر اساس شکایت اتباع ما و پیگیری قوه قضاییه و همکاری بی بدیل دولت، آمریکا محکوم شده است.

قشقاوی تصریح کرد: با کلیت این طرح مشکلی نداریم. این مساله مورد اجماع ملی است، همچنین موضع رئیس جمهور، رئیس مجلس و قوه قضاییه هم در این میان روشن است. وی در ادامه خطاب به نمایندگان بیان کرد: همچنین نامه‌ی ظریف وزیر امور خارجه به بان‌کی‌مون در اردیبهشت ماه تندتر از اظهارات شما در اینجا بوده است، لذا همانطور که پیگیری اجرای تعهدات برجام اجماع ملی و اتفاق نظر همه جناحها است این مساله هم همین طور است. او در پایان اظهار کرد:‌ اشکالاتی وجود دارد و باید جایگزینی برای آنها درنظر گرفته شود تا اشکالات برطرف شود. مسائل حقوقی به دقت نیاز دارد و بنده اینجا هستم تا موارد را با ظرافت حقوقی خدمت شما بگویم.

پیشنهاد دستبرد به ناوهای آمریکا در خلیج فارس
اما حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی،‌ پیشنهاد ضبط اموال آمریکا در تنگه هرمز را مطرح کرد با مخالفت مجلس مواجه شد. در پیشنهاد رسایی آمده بود: دولت می‌تواند حسب شرایط از طریق ضبط اموال ایالات متحده که از تنگه هرمز عبور می‌کنند، نسبت به بازپس‌گیری حقوق ملت ایران اقدام نماید.

رسایی در توضیح این پیشنهاد گفت: آمریکایی‌ها تاکنون ۴۸ میلیارد دلار حکم صادر کردند و ۸۰ میلیارد دلار هم در دست دارند، آنان برای ما برنامه‌ریزی کرده‌اند، اگر ما بخواهیم به این شکل منفعلانه عمل کنیم، درست نیست. او با اشاره به غارت ۲ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران توسط آمریکا، گفت: امام می‌گفت آمریکا مثل سگ هار می‌ماند و ویژگی سگ هار این است که اگر شما از او فرار کنید، او شما را دنبال می‌کند اما اگر به دنبال او بروی، او فرار می‌کند. فعلا سیاست حاکم این است که در حال فرار از آمریکا هستیم و این سیاست جواب نمی‌دهد، به همین دلیل ما این پیشنهاد را مطرح کرده‌ایم.

رسایی اضافه کرد: وقتی آمریکایی‌ها دست در جیب ملت ایران می‌کنند و پول ملت ایران را به غارت می‌برند آن هم بر خلاف همه مقررات و ضوابط بین‌المللی، بنابراین چرا اموال شان باید ازکنار تنگه هرمز رد شود؟ نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: باید بگویم اگر بخواهند آمریکایی‌ها دست به اموال ملت ایران بزنند، تنگه هرمز به شکل منطقی و قانونی ناامن می شود و جلوی کشتی‌های آمریکایی گرفته می‌شود. رسایی ادامه داد: مطمئن باشید تنها سیاستی که در این زمینه پاسخ می‌دهد، سیاست خمینی کبیر است، ناو آمریکایی که وارد خلیج فارس شد، بزنید.

پیشنهادی به ظاهر انقلابی، اما خلاف منافع ملی
مجید انصاری معاون پارلمانی ریاست جمهوری بعنوان نماینده دولت در مخالفت با پیشنهاد این نماینده افزود: این که دولت می تواند کاری را انجام دهد، احتیاج به قانون ندارد و الان هم می تواند دولت کارهای مختلفی را انجام دهد اما بعضی از امور در حوزه فرماندهی کل قوا و شورای عالی امنیت ملی است. وی ادامه داد: دولت نمی تواند به ارتش و سپاه فرمان دهد که در خلیج فارس علمیات نظامی انجام دهند و این موضوع در حوزه اختیارات فرمانده کل قواست.

معاون امور مجلس رئیس جمهوری اضافه کرد: دشمنان ما در خلیج فارس مانند اسرائیل می خواهند که جنگ نفت کش ها به راه بیفتد، بنابراین نباید علیه منافع ملی خودمان اقدام کنیم و اینکار به زیان ایران و خواست اسرائیل است. واگر قرار باشد عملیاتی در خیلج فارس انجام شود باید در شواری عالی امنیت ملی مطرح شده و به سپس به تایید رهبر معظم انقلاب برسد.

انصاری تصریح کرد: علیرغم ظاهر انقلابی، این پیشنهاد دقیقا مخالف منافع ملی است؛ مانند کاری است که علیه سفارت عربستان انجام شد و افرادی با شعارهای انقلابی به سفارت عربستان حمله کردند و بهانه به عربستان دادند که علیه منافع ملی مان توطئه کند. وی تاکید کرد این پیشنهاد دقیقا بهانه دادن به دست افرادی است که می خواهند خلیح فارس ناامن باشد.

محمد حسین فرهنگی عضو هیات رییسه مجلس نیز در اخطار اصل ۱۱۰ قانون اساسی گفت: پیشنهاد آقای رسایی با وظایف فرماندهی کل قوا کاملا مغایر است زیرا اختیار فرمان جنگ و صلح با رهبری است. ابوترابی فرد در پاسخ به اخطار فرهنگی آن را وارد دانست و ادامه داد: اگر این قانون تصویب شود یعنی به دولت اجازه اقداماتی را می دهیم که بدون طی مجاری قانونی می تواند آن را انجام دهد یعنی احتیاجی دیگر به اصل ۱۱۰ قانون اساسی وجود ندارد.

وی سپس اخطار فرهنگی را به رای گذاشت که نمایندگان با ۱۰۱رای موافق، ۷۱ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر اخطار را وارد ندانستند. سپس پیشنهاد رسایی به رای نمایندگان گذاشته شد که نمایندگان با ۹۵ رای موافق، ۷۶ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۰۸ نماینده حاضر با پیشنهاد رسایی مخالفت کردند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: