چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۹۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰
دیپلماسی پسابرجامی به منطقه بالکال رسید
کولیندا گرابار کیتاروویچ رئیس جمهوری کرواسی که روز گذشته همراه با هیئت همراه این کشور برای سفری سه روزه وارد تهران شده بود، صبح امروز در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مورد استقبال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری قرار گرفت. دو رئیس جمهور در نشست خبری مشترک خود و همچنین نشست مشترک هیات های عالیرتبه ایران و کرواسی درخصوص روابط دو کشور و نیز موضوعاتی همچون تروریسم سخن گفتند.

کرواسی می تواند دروازه ارتباط ایران اروپا باشد

حسن روحانی در نشست خبری مشترک با کولیندا گرابار کیتاروویچ رئیس جمهور کرواسی گفت: کرواسی به دلیل داشتن مشترکات تاریخی و فرهنگی با ایران و جایگاه و موقعیت جغرافیایی که از آن برخوردار است، می‌تواند دروازه‌ای برای ارتباط ایران با اتحادیه اروپا باشد. وی افزود: روابط دو کشور در طول چند سال گذشته به دلیل تحریم روابط مناسب و متناسب با ظرفیت های دو کشور نبوده است. در این سفر دو رییس جمهور و هیئت همراه تصمیم گرفتند روابط دو کشور را در زمینه های مختلف اقتصادی به ویژه در زمینه انرژی و مسئله حمل و نقل توسعه دهند. وی یادآور شد: از اینکه همراه رییس جمهوری محترم کرواسی هیئت مهم تجاری و اقتصادی به ایران سفر کرده اند به معنای اراده سیاسی دولت کرواسی برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور است.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: در جلسات بحث خصوصی و عمومی بین دو طرف ظرفیت های دو کشور برای توسعه روابط و سرمایه گذاری و همچنین توانمندی جمهوری اسلامی ایران در زمینه فنی ومهندسی در کشور کرواسی و ظرفیتهای ایران برای جذب سرمایه و تکنولوژی مورد بررسی قرار گرفت. روحانی اضافه کرد:علاوه بر مسائل اقتصادی، دو طرف علاقمندی خود را برای توسعه روابط فرهنگی، هنری، دانشگاهی و علم و فناوری اعلام کردند.

وی موضوع توریسم و گردشگری را از دیگر مواردی دانست که دو طرف بر آن تاکید کردند و گفت: جاذبه های طبیعی و تاریخی منطقه بالکان و کرواسی و جاذبه های فراوان گردشگری ایران می تواند دو طرف را تشویق کند تا راه را برای دیدار مردم با مردم و گردشگری فراهم کند.

مبارزه با تروریسم باید از حالت نمایشی خارج شود

روحانی در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: بررسی شرایط منطقه بالکان و لزوم ثبات و انسجام بیشتر در آن منطقه و مسایل مهم منطقه ما بویژه کشورهایی که با معضل تروریسم مواجه هستند، جزو موارد بحث دو طرف بود. روحانی اظهار داشت: موضوع مبارزه با تروریسم و لزوم همکاری دو کشور و همچنین ایران با اتحادیه اروپا و ضرورت این مساله با اراده جدی از سوی همه کشورهای جهان به عنوان یک معضل منطقه ای و جهانی مورد تاکید دو طرف بود.

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: رئیس جمهور کرواسی نسبت به احترام مردم کرواسی به دین مبین اسلام و امسال به عنوان یکصدمین سالی که در آن منطقه، اسلام به عنوان دین رسمی مورد توجه بوده، مورد تاکید قرار دادند و همچنین لزوم همفکری و هماهنگی بین ادیان بزرگ و آسمانی و وحدت و انسجام همه ادیان در شرایطی که ما نیاز به وحدت و انسجام بیشتر داریم یکی دیگر از مورادی بود که در جلسه دو طرف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. روحانی ادامه داد: از این که رئیس جمهور محترم کرواسی در این سفر دکتر حسنوویچ مفتی اعظم زاگرب را به عنوان عضو هیات همراه به تهران آوردند به معنای احترام دولت کرواسی به دین مبین اسلام و همچنین رابطه بین دنیای اسلام و مسلمانان کرواسی تلقی می کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی همچنین در مذاکرات مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و کرواسی، با اشاره به ضرورت همکاری و فعالیت دو کشور در جهت مبارزه با تروریسم، تأکید کرد: امروز تروریسم به عنوان خطر و معضلی بزرگ برای جهان محسوب می‌شود و باید با ریشه‌یابی عوامل اقتصادی و فرهنگی بوجود آورنده و حامی تروریسم، از گسترش آن جلوگیری کرده و با این معضل مقابله کنیم. روحانی افزود: ایران و کرواسی می‌توانند در راستای قطعنامه سازمان ملل متحد تحت عنوان، جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری (Wave) همکاری و مشارکت داشته باشند.

رییس‌ جمهوری دخالت برخی کشورهای غربی و از جمله آمریکا را ریشه بسیاری از مشکلات منطقه برشمرد و خاطر نشان کرد: باعث تاسف است که برخی کشورها برای دست یافتن به اهداف خود صلح، ثبات و امنیت مردم منطقه را به خطر می اندازند. روحانی با اشاره به مشکلاتی که تروریسم در افغانستان بوجود آورده، گفت: امروزه بخش بزرگی از منابع مالی تروریست‌ها در افغانستان از طریق فروش مواد مخدر حاصل می‌شود که متأسفانه برای توقف آن نیز هیچ اقدام جدی از سوی غرب مشاهده نمی شود.

رییس‌ جمهوری همچنین با انتقاد از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی از داعش، گفت: مبارزه با تروریسم باید از حالت نمایشی خارج شده و به اقدامی عملی تبدیل شود و اگر بتوانیم جامعه جهانی را برای مبارزه با تروریسم آماده و هماهنگ کنیم، رسیدن به این هدف دشوار، غیرقابل دسترس نخواهد بود.

حضور 60 نماینده از 60 شرکت کروات در ایران

کولیندا گرابار کیتاروویچ نیز در نشست خبری مشترک که با حضور روسای جمهوری اسلامی ایران و کرواسی برگزار شد اظهار داشت: همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کرواسی در سطح خوبی است اما رضایت بخش نیست و مسلما فضای بیشتری برای گسترش همکاری وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: اگر چه به گسترش فرهنگی هم توجه داریم اما سفر امروز ما به ایران بر گسترش روابط اقتصادی تاکید خاصی دارد؛ در هیات همراه من علاوه بر چندین وزیر دولت جمهوری کرواسی ،60نماینده از 60شرکت کرواسی هم حضور دارند.

وی اظهار داشت: گفت و گوهای پیش از ظهر امروز و گفت و گوهایی که بعد از ظهر امروز انجام می شود و همچنین نشستی که بین اتاق های بازرگانی ایران و کرواسی برگزار می شود به گسترش روابط کمک خواهد کرد و باعث افزایش سرمایه گذاری های در دو کشور خواهد شد. رئیس جمهوری کرواسی افزود:‌ ما از اهداف جمهوری اسلامی ایران و دولت این کشور برای مدرن کردن صنعت و زیرساخت های اقتصادی آگاه هستیم و معتقدیم که شرکت های جمهوری کرواسی در این زمینه می توانند، کمک کنند.

کیتاروویچ گفت: ما بویژه علاقمندیم در صنعت برق ایران، تولید ترانسفورماتورها، تولید لوکوموتیوهای برقی و مدرن کردن و برقی کردن راه آهن جمهوری اسلامی ایران با دولت ایران همکاری داشته باشیم. وی افزود: همچنین کشتی سازی جمهوری کرواسی از اعتبار ویژه ای در سطح جهانی برخوردار است و ویژگی این صنعت در کرواسی این است که خود را با خواسته های کشورها و تقاضاهایی که آنها دارند خیلی سریع وفق دهد. رئیس جمهوری کرواسی در ادامه اظهار داشت: تا جایی که به گذرگاه انتقال تولیدات مربوط می شود، این کشور می تواند نقطه خیلی مهمی برای انتقال تولیدات باشد با توجه به این که دو بندر ریه کا و پلوچا به صورت فعال پذیرای کشتی های بزرگ باربری هستند.

کیتاروویچ رییس جمهوری کرواسی در نشست مشترک هیات های عالیرتبه ایران و کرواسی با اشاره به اینکه دستاورد ایران در رسیدن به توافق مذاکرات هسته‌ای نشان داد که دستیابی به دشوارترین مسایل از طریق گفتگو امکان‌پذیر است، گفت: این توافق فضای بسیار خوبی را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، علمی،فرهنگی و بین‌المللی میان دو کشور بوجود آورده که باید از آن به بهترین شکل استفاده کنیم. وی با تاکید بر اینکه 'مصمم به توسعه روابط با تهران هستیم' افزود: کرواسی از توسعه همکاری‌ها و روابط اتحادیه اروپا با ایران استقبال کرده و از آن حمایت می‌کند.

کیتاروویچ همچنین با اشاره به اهمیت نقش مؤثر ایران در مبارزه با تروریسم و برقراری صلح و ثبات در منطقه و پایان دادن به منازعات منطقه‌ای و بین‌المللی، بر ضرورت همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری تأکید کرد و افزود: باید با اهتمام و جدیت در مسیر مبارزه با تروریسم، مانع از حمایت‌های مالی از تروریست‌ها شویم و از ترویج افکار افراطی آنها در میان نسل جوان جلوگیری کنیم. رییس جمهوری کرواسی با اشاره به یکصدمین سال به رسمیت شناختن اسلام به عنوان دینی رسمی در کرواسی، گفت: افتخار ما این است در دوره‌ای که اسلام هراسی و خشونت در اروپا ترویج می‌شود، در کرواسی همزیستی مسالمت‌آمیز میان ادیان مختلف وجود دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: