چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۹۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۶
نارندرا مودی نخست وزیر هند و اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان دیروز و امروز وارد تهران شدند تا ضمن امضای سندهای همکاری و توافق های دوجانبه، توافقنامه سه جانبه و راهبردی بندر ترانزیتی چابهار را امضا کنند.

 سند مذکور که موافقتنامه راهبردی تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین المللی بین ایران و هند و افغانستان است و به موافقتنامه چابهار معروف است، عصر امروز در حضور سران سه کشور امضا شد.

رییس جمهوری پس از امضای موافقتنامه سه جانبه چابهار بین ایران، هند و افغانستان با بیان اینکه پیام این سند آن است که کشورهای منطقه باید از فرصت های منطقه ای برای توسعه و تقویت کل منطقه استفاده کنند گفت: امروز به عنوان یک روز مهم و تاریخی در توسعه روابط سه کشور برای ما حایز اهمیت است.

 امروز از طرف تهران، دهلی و کابل این پیام برای منطقه و جهان که راه پیشرفت کشورهای منطقه در سایه همکاری مشترک و استفاده از فرصت های منطقه ای است.

روحانی ادامه داد: ما در سایه سرمایه گذاری و فعالیت مشترک در چابهار می توانیم کشور هندوستان را در یک مسیر مطمئن به افغانستان و کشورهای آسیای میانه و قفقاز متصل کنیم.

رییس جمهوری گفت: بنابراین از طریق موافقتنامه و سندی که امروز به امضا رسید پیامی برای همه کارآفرینان در سه کشور و کشورهای منطقه است که می توانند بر مبنای دالان جدید بین المللی برنامه آینده خودشان را تنظیم کنند.

وی افزود: سند امروز تنها یک سند اقتصادی نیست بلکه یک سند سیاسی و سند منطقه ای است و پیام این سند آن است که کشورهای منطقه باید از فرصت های منطقه ای برای توسعه و تقویت کل منطقه استفاده کنند.

روحانی ادامه داد: در این توافق سه جانبه فضا برای حضور کشورهای دیگر و فعالیت کشورهای دیگر باز است و می توانند کشورهای دیگر هم به این سند همکاری در آینده ملحق شوند.

رییس جمهوری گفت: سند و توافق امروز بر علیه هیچ کشوری نخواهد بود و آنچه فعالیت سه کشور است به نفع کل منطقه و به ویژه صلح و ثبات منطقه خواهد بود.

ارندرا دامورداس مودی نخست وزیر هندوستان نیز در این نشست گفت: امروز در تاریخ سه کشور، روز مهمی بشمار می‌رود، چرا که این توافق تنها توافقی بر روی کاغذ نیست، بلکه با اراده کامل عملیاتی خواهد شد.

اشرف غنی رییس‌ جمهوری اسلامی افغانستان هم در این نشست با بیان اینکه امروز گذشته و آینده ما به یکدیگر پیوند می خورد'، گفت: در گذشته از طریق راه ابریشم با هم ارتباط داشتیم و امروز مرکزی شدن چهارراه تجارتی منطقه باعث گسترش روابط میان سه کشور خواهد بود و این نشانی روشن از همکاری‌های منطقه‌ای برای ایجاد اشتغال و تحرکات اقتصادی، خواهد بود.

رییس‌ جمهوری اسلامی افغانستان با تأکید بر اینکه این پروژه زمینه‌ساز تحولی بزرگ نه تنها برای سه کشور، بلکه در منطقه بشمار می‌رود، خاطر نشان کرد: توافق سه‌جانبه ایران، هندوستان و افغانستان امکان ارتباط میان کشورهای منطقه را بوجود آورده و از چین تا آسیای مرکزی را بهم متصل می‌کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: