جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۹۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۹
دولت و مجلس از طرح انتظار حمایت کنند
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در شب سالگرد آزادسازی خرمشهر در برنامه پایش شبکه اول حاضر شد و دیدگاه های خود را درخصوص روش های مبارزه با بیکاری، دلایل تشدید رکود اقتصادی، شرایط اقتصاد پسابرجامی و چگونگی به کارگیری تجربه های موفق دفاع مقدس در اقتصاد و جنگ اقتصادی بیان کرد. محسن رضایی در این برنامه از طرحی اقتصادی با عنوان «انتظار» رونمایی کرد که به زودی به دولت تقدیم خواهد شد. رضایی همچنین امروز در مراسم گرامیداشت حماسه سوم خرداد که در پادگان امام حسین(ع) سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان برگزار شد، از دولت درخواست کرد که درمقابل سعودی ها صبر را کنار بگذارند و دست به اقدام بزنند.

فرهنگ «ما می توانیم» را در اقتصاد پیاده کنیم
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این برنامه با بیان اینکه مشکل کشور ما نداشتن مدیران با برنامه است گفت: یک سری عواملی در مدیریت و اداره جنگ و مسائل دیگر نقش دارد. یعنی تقابل خودباوری در مقابل خودمحوری. خودباوری از دلایل پیروزی ما بود. بنگاه‌هایی که از خودباوری و اعتماد به نفس برخوردار باشند موفق تر از بنگاه‌هایی هستند که این عامل را ندارند. در کدام گروه اجتماعی و قوم و شهر ما گنجی پنهان نیست. خودباوری ما را به کشف خود می رساند. عامل بعدی باور این شعار است: «ما می‌توانیم».

وی عامل سوم را خلاقیت دانست و تاکید کرد: در واقع رقابت پذیری محصول خلاقیت است . در جنگ در میزان پیشروی رقابت می کردیم. خلاقیت و نوآوری در جنگ محصول خودباوری است. جای پای تک روی کردن و بی اعتمادی به دیگران در اقتصاد ما دیده می شود. خودمحوری در زمان تشکیل دولت ها به انحراف « من می توانم» کشیده می شود.

رضایی با اشاره به اینکه «من می توانم» در دوران بنی صدر باعث ناکارآمدی و عدم دستاورد شد یادآور شد: « ما می توانیم» یعنی ملت ایران، جوانان، جناح ها و کارشناسان سهیم هستند. از سال دوم جنگ «ما می توانیم» اعمال شد و پیروزی های بزرگ به دست آمد. این در اقتصاد و در سطح کلان کشور می تواند باشد.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس با بیان اینکه این فرهنگ «ما می توانیم» را نتوانستیم در اقتصاد پیاده کنیم گفت: در جبهه ها« ما می توانیم» ورود کرد. در صنعت دفاعی هست. اما فرهنگ نادرست «من می توانم» به اقتصاد ضربه زده است. این فرهنگ از قدیم آمده و هنوز پاکسازی نشده است . از دوران قاجار و پهلوی مانده است. وی تاکید کرد: اگر از برادری و اخلاق در مدیریت استفاده شود، ویژگی های«ما می توانیم » می تواند به شکوفایی اقتصاد منجر شود.

باتلاق های اقتصادی ربطی به برجام ندارد

رضایی در پاسخ به سوال یکی از بینندگان برنامه گفت: یارانه سال ۸۹ که ۴۵ هزار تومان بوده، هم اکنون معادل آن ۱۲۰ هزار تومان است. یعنی اگر این مبلغ یارانه داده شود معادل همان ۴۵ هزارتومان است البته دولت بیشتر از صدهزارتومان نمی تواند بپردازد.

وی با اشاره به اینکه برای حمایت از تولید و امور اقتصادی در مقابلمان سه باتلاق داریم گفت: باتلاق اول اقتصاد دولتی است طرح های نیمه تمام که رودر روی دولت است. ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است . ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هم بدهی دارد . درآمدش ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است. هزینه های جاری و طرح های نیمه تمام ۸۰ درصد درآمد دولت را به خود اختصاص می دهند. شما مغازه ای را در نظر بگیرید که دو برابر درآمدش بدهی و دوبرابر درآمدش هم طرح های نیمه تمام دارد. این مغازه دار باید تا بیست سال بدهی ها را پرداخت کند و طرح های نیمه تمامش را به پایان برساند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام باتلاق دوم را باتلاق بانکی خواند که نمی تواند «هزار هزار میلیارد تومانی» نقدینگی را به جریان تولید ملی وارد کنند . به گفته او بانک ها نمی توانند به دلیل عدم کفایت سرمایه و معوقات زیاد واشکالات دیگری که دارند از این پول ها درحریان تولید استفاده کنند. وی افزود: باتلاق سوم باتلاقی است که بنگاه ها در آن گرفتار هستند مطالبات کارآفرینان از دولت و بدهکاری به بانک ها یک باتلاق دیگر است. بنگاه ها بین بانک و دولت گرفتار شده اند .خود بانک ها هم نمی توانند نقدینگی را که هزارهزار میلیارد تومان است را در بخش تولید جریان بدهد. رضایی در ادامه تاکید کرد: این سه مساله به برجام هیچ ارتباطی ندارد. دوستان ما در دولت می توانستند از نقطه ای شروع کنند و طرح های نجات بانکی را عملیاتی کنند و تا برجام به نتیجه برسد، می توانستیم طرح های نجات اقتصادی را به نقطه ای مطمئن برسانیم.

وی افزود: طرح هایی که هست طرح های چند ریشتری است که دولت باید اعمال کند. بانک مرکزی بیاید بجای پول هایی که از بانک ها می خواهد، دارایی های موجودشان را بردارد. از طرف دیگر یک مقدار پول به بانک ها تزریق کند و دارایی های فیزیکی بانک ها را در یک موسسه ای که راه اندازی می کند، طی سه تا شش سال واگذار کند و پول های خودش را به دست بیاورد. دوستان ما در دولت جرات کنند و دستشان را بدهند به دست مردم و با برنامه جلو بروند.

طرح انتظار به دولت تقدیم می شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران با مردمی کردن امور از سیاست تا دفاع پیش رفت. در اقتصاد، دولت باید تمام هم و غم خود را برای این کار بگذارد. دولت بیش از ۹۶ پروژه در حال اجرا دارد. مگر تا به حال در کشور ما کم پروژه داشته‌ایم؟ از زمان رضاشاه داریم سد و دانشگاه و... می سازیم. اگر پروژه سازی مشکل ما را رفع می کرد که قاعدتا باید تا کنون حل می کرد.

رضایی خاطرنشان کرد: باید ریل پروژه سازی را کنار بگذاریم. اگر پول تعدادی این پروژه ها را برای توانمندسازی و تقسیم کار ملی بگذاریم مسائل تا حد زیادی حل می شود.طرحی با نام انتظار تهیه شده است که به دولت تقدیم خواهیم کرد. در این طرح ۳۱۳ نقطه از هزار شهر در ایران مشخص شده، حدود ۵۰۰۰ مدیر جهادی هم اعلام آمادگی کردند و ۱۱۰ بنگاه کارآفرین و ۳۳دانشگاه مشخص شده اند. این ۳۱۳ نقطه توسعه ای در سراسر کشور شامل ۲۰ میلیون جمعت آن مناطق است. در سال پنجم یک میلیون شغل ایجاد می‌شود و درآمد سالانه این ۳۱۳ نقطه ۳۰ میلیارد دلار در سال خواهد بود. این طرح نقاط تمام کشور را تحت تاثیر خود قرار خواهد داشت. این طرح ثابت می کند که با این مدل ها می توانیم کار را اجرایی کنیم. شرطش حمایت مجلس و پذیرش دولت است وگر نه یک رویا خواهد بود.

رضایی در پاسخ به پرسش بیننده‌ای که از قصد او برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری پرسیده بود گفت: در حال حاضر بنده دراختیار رهبر انقلاب هستم که هر ماموریتی بدهند اجرا می کنم، به دوستانمان کمک می کنیم تا ان شاء الله امنیت کشور و اقتدار را در بیرون منطقه داشته باشیم. البته در همین شرایط تعدادی از دوستانمان طرحی آماده کرده اند ما همانطور که در انقلاب و دفاع مقدس توانستیم با طرح های بومی به پیروزی برسیم در اقتصاد هم می توانیم.

باید در مقابل سعودی ها اقدام کرد
محسن رضایی امروز و در مراسم گرامیداشت حماسه سوم خرداد که در پادگان امام حسین(ع) سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان برگزار شد، با تاکید بر غیرقابل اعتماد بودن استکبار جهانی و آمریکا، ادامه داد: ما سه نوع برجام داریم. بک برجام مصوبه شورای امنیت ملی است، یک برجام مصوبه مجلس شورای اسلامی است و یک برجام نیز مصوبه مقام معظم رهبری است که از همه کامل‌تر است. زیرا رهبری به‌طور مشروط برجام را پذیرفته‌اند.

محسن رضایی همچنین در بدو ورود به فرودگاه خرم‌آباد در جمع خبرنگاران به اوضاع نامناسب سوریه و دخالت آمریکایی‌ها در امور این کشور اشاره و اظهارکرد: این نخستین باری نیست که متاسفانه آمریکایی‌ها از فریب و نیرنگ در روابط بین‌الملل و مذاکرات صلح استفاده می‌کنند و باید کلمه فریب را روی مجسمه آزادی در آمریکا نصب کنند تا ماهیت این قدرت روشن شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که آمریکایی‌ها حداکثر سوءاستفاده را از مذاکرات برای تقویت تروریست‌ها و تکفیری‌ها انجام می‌دهند و در حقیقت آتش‌بسی که وضع می‌کنند تنفسی برای تروریست‌ها است، به مواضع عربستان در مقابل ایران در چند سال اخیر اشاره کرد و افزود: مسئولان کشور باید از حالت صبر و انتظار در قبال عربستان بیرون بیایند و باور کنند که عربستان با این صبر و انتظاری که دولت‌مردان ما از خود نشان می‌دهند، به صراط مستقیم بر نمی‌گردد و باید در مقابل سعودی‌ها اقدام کنند.

رضایی خاطرنشان کرد: همین الان سعودی‌ها در اربیل عراق کنسول‌گری باز کردند و چند گروه تروریستی را برای انجام انفجار وارد ایران کردند که همه آن‌ها دستگیر شده‌اند، بنابراین باید وزارت خارجه اسناد و مدارک این گروه‌ها را در دنیا پخش کند تا حداقل کشور‌های اسلامی بدانند که سعودی‌ها دیوانه‌وار در محیط آرام و امن منطقه اخلال‌گری می‌کنند و به‌دنبال کارهای تروریستی هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: مسئولان باید در برابر تحرکات سعودی‌ها فعالانه برخورد کنند‌، امروز هدف آمریکا از طرح آتش‌بس تقویت تروریست‌ها است.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: