جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۹۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۲
پیروی‌های تدریجی، اما مستمر ارتش سوریه علیه تروریست‌ها در حلب
در حالی که این روزها به واسطه وقوع کودتای نافرجام در ترکیه و وقایع پس از آن، بخش عمده توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی به این کشور معطوف شده، تحولات میدانی در همسایگی این کشور، یعنی سوریه در مسیری مهم و تعیین‌کننده در جریان است. بر این اساس، ارتش سوریه با تسلط بر بخش‌هایی از جاده ارتباطی «کاستیلو» در شمال شهر حلب، حلقه محاصره هزاران تروریست‌ در مناطق شرقی این شهر را تنگ کرد. ۲۲ روز پیش، عملیات شمال و غرب شهر حلب آغاز شد. هدف این عملیات تکمیل حلقه محاصره شهر حلب و مسدود کردن شاهراه امدادی ترکیه به تروریست‌های داخل شهر بود. ارتش سوریه سرهنگ سهیل حسن، معروف به «ببر سوریه» را به این نبرد مأمور کرد تا در کنار نیروهای زبده حزب‌الله کار را یکسره کند. عملیاتی که در سوریه «القضم التدریجی» نامیده می‌شود، همان «عملیات تصرف موریانه‌ای» است که اندک اندک مواضع «ائتلاف جیش الفتح» را خورد و با کمترین تلفات به نسبت میزان آتش و حجم و شدت درگیری، مزارع شمالی، میانی و جنوبی «ملاح» در شمال شهر حلب را آزاد کرد تا کنترل آتشباری بر شاهراه «کاستیلو» در شمال شهر حلب مهیا شود.

مسیر کاستیلو (یا همان جاده خالد بن ولید) مسیری است که یک سر آن از «غازی‌ عنتاب» ترکیه آغاز و به داخل شهر حلب و مناطق شمالی و شرقی شهر منتهی می‌شود. این مسیر، اصلی‌ترین مسیر امدادی ترکیه به تروریست‌های داخل حلب است. ارتش سوریه از دو محور شمالی و جنوب این مسیر (به سوی جاده) عملیات کرد و هفته گذشته، از محور شمالی، پس از تصرف مزارع ملاح بر جاده تسلط آتشباری پیدا کرد و تردد تروریست‌ها به داخل مناطق شرقی حلب را قطع کرد. از محور جنوبی نیز ارتش سوریه از محله «خالدیه» به سوی میدان ارتباطی و بسیار حیاتی «اللیرمون» پیشروی کرد و اندک اندک با نزدیک شدن به آن، ابتدا آن را با تسلط آتشباری قطع و روز یکشنبه آن را تصرف و پاکسازی کرد. مرکز موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» وابسته به مخالفان، ظهر یکشنبه، قبل از آنکه کار پاکسازی میدان و اطراف آن به اتمام برسد، قطع مسیر ارتباطی تروریست‌ها به داخل شهر حلب را تأیید و تصریح کرد که مناطق شرقی حلب در محاصره ارتش قرار گرفت.

تخمین زده می‌شود که در مناطق شرقی و شمالی شهر حلب از ۱۰ تا ۱۵ هزار فرد مسلح وابسته به گروه‌های مختلف تروریستی حضور داشته باشند و در صورت تثبیت این محاصره، ضربه‌ای کاری بر پیکره تروریست‌ها در شهر حلب بلکه استان حلب وارد خواهد آمد. منابع میدانی، حجم آتشباری دو طرف، شدت درگیری و نبرد را بی‌سابقه توصیف می‌کنند. تروریست‌ها از ابتدای این عملیات که از ۲۲ روز پیش (۵ خرداد) آغاز شده، بیش از ۲۰۰ کشته داده‌اند هر چند برخی منابع مدعی‌اند این آمار از ۵۰۰ نفر گذشته است؛ هنچنانکه سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله در آخرین سخنرانی‌ خود اعلام کرد که افراد مسلح در جنوب حلب طی ماه ژوئن بیش از ۶۰۰ نفر کشته و بیش از ۸۰۰ مجروح دادند که تعداد قابل توجهی از اینها فرماندهان میدانی بودند.

حال در زمانی که ترکیه سرگرم مرتب کردن اوضاع داخلی خود پس از کودتای نظامی نافرجام است، تروریست‌های تحت الحمایه‌اش در حلب و در شمال لاذقیه مناطق مهمی را از دست می‌دهند. در شمال و غرب حلب، جاده حیاتی کاستیلو تحت کنترل ارتش سوریه درآمد و در شمال لاذقیه شهرک فوق‌العاده مهم «کنسبا» پس گرفته شد و چند پاتک سنگین هم نتوانست آن را تحت اشغال تروریست‌ها قرار بدهد. هنوز برای صحبت از مرحله بعد عملیات زود است. گروه‌های مسلح النصره، و ارتش آزاد و دیگر گروهک‌ها هنوز در بنی‌زید حلب شدیداً در حال نبرد با ارتش هستند و همه مواضع ارتش سوریه تثبیت نشده و باید منتظر روزهای آینده شد تا بتوان روزهای دورتر حلب را پیش‌بینی کرد. قطعاً ضربه کاری به تروریست‌ها در حلب، کل بحران سوریه را تحت تأثیر قرار خواهد داد و مسیر را برای عملیات در محورهای مواصلاتی استان‌های دیرالزور و رقه هموار خواهد کرد.

گفتنی است سه روز پیش، پایگاه خبری «النشره» لبنان به بررسی اقدامات آتی محور مقاومت در سوریه پرداخت و نوشت، نیروهای سوری و حزب الله از نظر آتشباری بر راه کاستیلو سیطره پیدا کردند و آزادسازی مزارع الملاح نیز عامل مهمی برای تقویت این تسلط بود. در واقع گام بعدی سیطره میدانی بر این راه مهم است تا شهر حلب از ۴ جهت محاصره شود. به نوشته این سایت، برخی از منابع آگاه نیز اعلام کردند که نیروهای مقاومت با توجه به خشونت جغرافیایی و تراکم ساختمانی حلب وارد این شهر نخواهند شد؛ زیرا این مسئله تلفات بسیاری را در میان نیروهای مقاومت در پی خواهد داشت؛ از این روی طرح آن‌ها این است که همه ورودی‌های حلب بسته و شروط به تروریستهای حاضر در آن تحمیل شود و از این مسئله به عنوان برگه‌ای برای مذاکره در مقابل شهرک‌های «فوعه و کفریا» استفاده شود و ضمن پس گرفتن برگه شهر «زبدانی» تروریست‌ها را در داخل شهر هدف قرار دهند.

اما پس از اینکه حلب آزاد شد، ارتش سوریه و حزب الله نخستین خط دفاعی را از این شهر به سوی مرزهای ترکیه ایجاد خواهند کرد و پس از آن نگاه‌ها به سوی دیرالزور و رقه واقع  در شرق حلب جلب خواهد شد. جنگ بزرگ در اینجا رخ خواهد داد و حساب‌ها در این جنگ با سایر جنگ‌ها متفاوت خواهد بود. ایران در کنار ارتش سوریه، حزب الله، جنگنده‌های روس و الحشد الشعبی عراق افزایش ثقل خود را افزایش خواهد داد؛ گروهی که در مرحله بعد از آزادسازی موصل و ملاقات با همپیمانان خود در مرزهای عراق و سوریه در نزدیکی دیرالزور فعالیت خواهد کرد. در همین راستا، بعید نیست که الحشد الشعبی عراق در مرحله بعد از آزادی موصل وارد سوریه شود. امری که می‌تواند تأثیری تعیین‌کننده بر اوضاع سوریه داشته باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: